زلزله سوریه محور آمریکایی و اتحادیه عرب را رسوا کرد

 درحالی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا تحت عناوینی چون «قانون سزار» و «قانون کپتاگون» علیه سوریه تاکنون مانع اصلی امدادرسانی مناسب به زلزله‌زدگان این کشور بوده و موجب افزایش چشمگیر تلفات انسانی شده، ایالات متحده در یک اقدام نمایشی برای گمراه کردن افکار عمومی مدعی شد که به طور موقت و برای چند ماه بخشی از تحریم‌های سوریه را به حالت تعلیق درمی‌آورد تا امکان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان این کشور فراهم گردد.

اما وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اقدام آمریکا در تعلیق بخشی از تحریم‌های سوریه، گامی کاذب و گمراه‌کننده است تاکید کرد،  تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر پایبندی واشنگتن به تحریم‌های غیرقانونی تأکید دارد در نتیجه دولت آمریکا نمی‌تواند مردم سوریه و جهان را با تلاش برای ترمیم چهره خود فریب داده و از مسئولیت کارشکنی در برابر تلاش‌های مربوط به نجات و حمایت از زلزله‌زدگان شانه خالی کند.

در همین راستا «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یاددشت جدید خود نوشت، وزارت خارجه آمریکا این روزها از طریق شبکه‌های تلویزیونی کشورهای حوزه خلیج فارس و شبکه‌های اجتماعی و ... کمپینی را برای بهبود چهره زشت و جنایتکارانه خود در محاصره‌ای که ضد ملت سوریه تحمیل کرده، به راه انداخته و ادعا می‌کند که تحریم‌ها علیه سوریه مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور بعد از زلزله‌ای که تاکنون در مناطق شمالی تحت حاکمیت دولت سوریه، بیش از 3550 قربانی به جای گذاشته، نمی‌شود.

عطوان افزود، تصمیمی که وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تعلیق یک سری تحریم‌ها علیه سوریه با ادعای تسهیل کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان این کشور صادر کرده، به منزله اعتراف ایالات متحده به جنایت خود بوده و نشان می‌دهد که این کشور از میزان نارضایتی ملت‌های عربی و اسلامی نسبت به تحریم‌های واشنگتن ضد دمشق و جلوگیری از کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آگاه است.

در ادامه یادداشت عطوان آمده است، اما این کمپین گمراه‌کننده آمریکا نتیجه نخواهد داشت؛ نه به این دلیل که تصمیم مذکور ایالات متحده بعد از گذشت 4 روز از زلزله اعلام شد، بلکه به این علت که میلیون‌ها عرب و مسلمان دیگر به دروغ‌های آمریکا واقف‌اند و فریب‌ دادن آنها آسان نیست. همچنین قدرت سوریه زیر خاک مدفون نشده و آمریکا مردم سوریه را با ادعای حقوق بشر و آزادی، تحریم و محاصره کرده است.

بر اساس این مقاله، دولت‌های متوالی آمریکا-چه جمهوری خواه و -چه دموکرات که عراق، لیبی، افغانستان، یمن و سوریه را ویران کردند در فرهنگ خود چیزی به نام «انسانیت» و ارزش‌های عدالت و برابری در قبال اعراب و مسلمانان نمی‌شناسند؛ چرا که هدف این دولت‌ها تامین امنیت و منافع اقتصادی رژیم اشغالگر در منطقه است. در این میان بسیار دردناک و مایه تاسف است که برخی کشورهای عربی داوطلبانه برای ترویج دروغ‌های آمریکا بسیج شده و بازوهای رسانه‌ای خود را در خدمت ترویج این اطلاعات نادرست قرار داده‌اند.

زلزله سوریه محور آمریکایی و اتحادیه عرب را رسوا کرد

این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان ادامه داد، آمریکا که نزدیک به یک سوم خاک سوریه را اشغال کرده، نفت و گاز و منابع طبیعی این کشور را در شرق و شمال فرات می‌دزدد و از جنبش‌های جدایی‌طلب حمایت می‌کند، هیچ اهمیتی به مردم سوریه و مشکلات و رنج آنها و نیز کل ملت‌های عربی نمی‌دهد و  از اعمال تحریم‌ها علیه این ملت‌ها با هدف گرسنگی دادن به آنها لذت می‌برد. ایالات متحده به دنبال گرسنگی دادن به ملت‌های کشورهایی چون لبنان و اردن و سوریه و سودان است تا آنها را وادار به عادی‌سازی با رژیم اشغالگر کند.

عبدالباری عطوان در ادامه خطاب به آمریکا و متحدانش گفت، شما سوریه را نه به خاطر دموکراسی و نه به خاصر حقوق بشر محاصره نمی‌کنید، شما سوریه را محاصره کرده‌اید چون این کشور به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها تن نداد و از مقاومت عراق ضد اشغالگران آمریکایی حمایت کرد. شما سوریه را محاصره کردید چون این کشور با موشک‌های کورنت و ضد تانک، مقاومت فلسطین و لبنان را تقویت کرد. شما و همه متحدانتان که در ویرانی سوریه مشارکت داشتید هیچ کارنامه افتخارآمیزی در زمینه حقوق بشر ندارید.

وی تصریح کرد، فلسطینی‌ها چه آسیبی به آمریکا وارد کرده بودند که این کشور شروع به دشمنی با ملت فلسطین و حمایت از اشغالگری‌ها و جنایات و جنگ‌های رژیم صهیونیستی علیه این ملت از بیش از 74 سال قبل کرده است؟ یا مردم عراق چه گناهی کرده بودند که واشنگتن محاصره‌ای بی‌سابقه ضد آنها تحمیل کرد و جنگی به راه انداخت که در آن بیش از یک میلیون عراقی  از جمله کودکان و زنان جان خود را از دست دادند.

در ادامه این یادداشت آمده است، اگر آمریکا آنگونه که به دروغ ادعا می‌کند مشتاق کمک به مردم سوریه بوده و سیاست‌های خود را مبتنی بر اصول بشردوستانه قرار داده، اصلا چرا در وهله اول چنین محاصره‌ای را به ملت سوریه تحمیل کرده و چرا از همان ساعات اولیه زلزله، تصمیمی برای تعلیق تحریم‌ها یا کمک به زلزله‌زدگان سوریه اتخاذ نکرد؟ چرا تصمیم مذکور آمریکا بعد از این گرفته شد که کشورهای عربی مانند الجزایر، مصر، عراق، عمان، تونس، اردن، لبنان، لیبی و امارات و کشورهایی چون ایران و روسیه و چین اقدام به کمک به سوری‌ها کرده و با شکستن محاصره سوریه پل‌های هوایی برای امدادرسانی به این کشور ایجاد کرده و هواپیماهای خود را به دمشق و حلب فرستادند و بینی آمریکا و قانون سزار آن را به خاک مالیدند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا 85 میلیون دلار برای کمک به قربانیان زلزله ترکیه و سوریه اختصاص داده است. این رقم ناچیز به منزله تحقیر بیش از 100 میلیون انسان در دو کشور ترکیه و سوریه که از بزرگترین و ثروتمندترین کشورهای جهان هستند می‌باشد و قابل مقایسه با مبلغی که آمریکا برای ویرانی سوریه اختصاص داده بود نیست؛ جایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده اعتراف کرد که 90 میلیارد دلار برای نابودی سوریه اختصاص داده شده بود.

عبدالباری عطوان تصریح کرد، این دروغ‌های آمریکا عراق را ویران کرد، 90 درصد مردم لبنان را زیر خط فقر قرار داد و لیبی را که سرشار از نفت و گاز است به کشوری شکست خورده تبدیل کرد که تحت سلطه فاسدان قرار گرفته است و به شکل غیرقانونی توسط شبه نظامیان اداره می‌شود. آمریکا همچنین ملت سوریه را از آب، برق، دارو، سوخت و حداقل امکانات برای یک زندگی مناسب محروم کرده است.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت، ما ادعاهای دروغین و گمراه‌کننده شما را نمی‌خواهیم؛ زیرا شما سفیر و پیام‌رسان کشتار، ویرانی، گرسنگی، تجزیه و جنگ هستید و کاری به انسانیت ندارید. شما هر روز با سیاست‌ها و اشغالگری‌هایتان ثابت می‌کنید که ناقض حقوق بشر هستید و اشغالگران و قاتلان و ظالمان و فاسدان کسانی هستند که از شما فرمان می‌برند. ما جنایت کشتار پناهگاه «العامریه» در عراق و سریال ترسناک شکنجه‌های شما را در زندان ابوغریب، سرنگونی هواپیمای غیرنظامی ایران بر فراز خلیج فارس، حمایت‌هایتان از جنایت‌های متحدان فاشیست و صهیونیست خود در نوار غزه و بمباران مجالس عزا و عروسی در افغانستان و ... را فراموش نمی‌کنیم. لیست جنایت‌های شما ادامه دارد و آن وقت از ما می‌پرسید که چرا دوستتان نداریم؟

در پایان مقاله عطوان آمده است، این زمین لرزه که جان بیش از 25 هزار نفر از مردم ما را در سوریه و برادرانمان را در ترکیه گرفت، آمریکا و دولت‌های همدست آن و رسانه‌هایشان را رسوا و اتحادیه عرب منافق و ریاکار را زیر ساختمان‌های ویران شده بر اثر این زلزله دفن کرد. این زلزله همچنین چهره انسانیت را در زیباترین شکل خود از طریق کشورهای عربی و مسلمانی که همه اختلافات خود با سوریه را کنار گذاشتند و در کنار این کشور و زلزله‌زدگان ایستادند، به نمایش گذاشت. تاریخ از همه کسانی که در این فاجعه به مصیبت‌دیدگان پشت کردند بازخواست خواهد کرد و قطعا عدالت در حق همه کسانی که بزرگواری و جوانمردی و نجابت از خود نشان داده و هواپیماها و تیم‌های نجات را برای حمایت از برادران داغدیده و محاصره شده در سوریه فرستادند، اجرا خواهد کرد.