زلزله ترکیه بدترین رخداد صد سال گذشته در منطقه

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امداد اضطراری زمین لرزه ترکیه را بدترین رخداد صد سال گذشته در منطقه توصیف کرد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری گفت: آنچه دوشنبه در اینجا (ترکیه و سوریه) به وقوع پیوست، کانون زمین لرزه، بدترین رخداد صد سال گذشته در این منطقه محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش گاردین، در حالی که بیرون آوردن مردم از زیر ساختمان‌های ویران شدن همچنان ادامه دارد، تلاش‌ها برای نجات در ترکیه و سوریه وارد هفتمین روز خود می‌شوند. تلاش‌های امدادی در ۱۱ منطقه در جنوب ترکیه که بیشترین آسیب را متحمل شده اند، همچنان ادامه دارد. کاروان‌های امدادی و امدادگران در شمال غربی سوریه نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند؛ منطقه‌ای که بنا بر هشدار سازمان ملل، با یک بحران انسانی حاد مواجه است.

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این خصوص گفت: این زمین لرزه در حالی به وقوع پیوست که بحران انسانی در شمال غربی سوریه در حال وخیم‌تر شدن بود و نیاز‌ها در بالاترین حد خود از زمان آغاز درگیری قرار داشت. آن‌ها به شدت به همه چیز نیاز دارند.

زلزله ترکیه بدترین رخداد صد سال گذشته در منطقه

بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد زیادی از مردم همچنان زیر آوار گرفتار هستند، این زمین لرزه تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. بازماندگان در پناهگاه‌های شیفتی که از سوی سازمان‌های امدادی ایجاد شده اند، اسکان یافته اند. در منطقه هاتای که خسارت زیادی را متحمل شده است، بسیاری از افراد که پیش از زمین لرزه مهاجر بودند، بار دیگر خانه خود را از دست داده اند. تصاویر پهپادی از انطاکیه میزان آسیب به ساختمان‌های این شهر را نشان می‌دهند. تصاویر هوایی دیگر شکاف بزرگی را نشان می‌دهد که بر اثر زمین لرزه ایجاد شده و در طول باغ‌های زیتون، مایل‌ها ادامه دارد.