آیا چین به ابرقدرت فناوری جهان تبدیل خواهد شد؟

 در جهان امروز فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی ، اتوماسیون، رباتیک، فناوری کوانتومی و همچنین فناوری فضایی به طور کلی فرصتهای استثنایی را برای دولتها فراهم کرده است و به نوعی میدان رقابت قدرت های جهانی را شکل می دهد.

بر اساس این گزارش، چین با جذب سرمایه گذاری و اتخاذ سیاست های جدید در این زمینه در حال فعالیت است و به نوعی توجهات جهانی را به خود جلب کرده است. به عبارت دیگر، چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت مخالف غیر قابل انکار در برابر آمریکا در زمینه فناوری های نوین است.

چین قصد دارد با استفاده از فرصت های سیاسی، اقتصادی، نظامی و تجاری که از سوی فناوری های نوین برای خود فراهم کرده است، به رهبری جهانی در زمینه فن آوری های نوین تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، استراتژی چین این است که همه سازوکارهای دولتی خود را در یک چارچوب قرار داده و از برنامه های ابتکاری در زمینه فناوری های نوین حمایت کند. اکنون سوال اینجاست این مساله تا چه میزان می تواند کشورهای غربی را نگران کند.

چین که در حال حاضر تمرکز خود را بر تقویت توانایی های خود در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و فضا گذاشته است، می کوشد با استفاده از فناوری های دیجیتال و اتوماسیون مطابق با برنامه های پنج ساله توسعه خود را شروع کند.

بر اساس برنامه ای موسوم به «۹۷۳» که در سال ۲۰۰۹ با هماهنگی وزارت علوم و فناوری چین آغاز شد، چین کوشید از بسیاری از برنامه های علمی از جمله فن آوری کوانتومی، فضا، ماهواره ای، هوش مصنوعی، سیستم های اتوماسیون و رباتیک گسترش دهد. توسعه فناوری همچنین فرصت های اقتصادی گسترده ای را برای چین فراهم می کند.

همچنین توسعه فناوری فرصت های اقتصادی گسترده ای را برای چین فراهم می کند. همچنین سیاست گذاران چینی می کوشند با افزایش ظرفیتهای خود در در بازار جهانی با شرکت هایی مانند علی بابا، تنسنت، بایدو، هواوی و شیاومی رقابت کند.

یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری های چین در زمینه فناوری های نوین، ادغام این قابلیت ها و سایر فناوری های دو منظوره در حوزه نظامی است.

چین همچنین تصمیم دارد ارتش خود را نوسازی کند و دکترین نظامی جدیدی را بر اساس رقابت در فضا و جنگ های آتی در جهان اتخاذ کند.

آیا چین به ابرقدرت فناوری جهان تبدیل خواهد شد؟

چین پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ یک ماهواره کوانتومی را به فضا فرستاد، کوشید تواناییهای نظامی خود را نیز ارتقاء دهد.

این کشور همچنین گروه امنیتی متشکل از ۳۶۰ نفر را تاسیس کرد که اولین مرکز ابداعات امنیت سایبری غیرنظامی-نظامی بود.

این در حالیست که افزایش ظرفیت فناوری چین به یکی از موضوعات اصلی در روابط دوجانبه میان واشنگتن و پکن تبدیل شده است.

به عبارت دیگر آمریکا که می کوشد رهبری جهانی خود را در فضاهای اقتصادی، نظامی، فناوری حفظ کند، به نوعی توسعه فناوری چین را برای خود یک خطر می داند.

از این رو در اوایل دهه ۲۰۱۰ واشنگتن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، استراتژی محدود کردن رشد سریع اقتصادی چین را اتخاذ کرد.

پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، واشنگتن سیاست تهاجمی تری اتخاذ کرد که شامل تحریم های اقتصادی و فناوری بود.

سیاست مبتنی بر تحریم ها اتخاذ شده از سوی آمریکا؛ خسارات قابل توجهی به شرکت های چینی مانند هواوی وارد کرده است.

این در حالیست که واشنگتن همچنان به تلاشهای خود برای به چالش کشاندن فناوری های چین ادامه می دهد، اما روش اتخاذ شده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن کمی متفاوت است.