حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین معادلات منطقه را بر هم می‌زند

 حمایت علنی تل آویو از اوکراین و ایستادگی آن در کنار آمریکا و ناتو برای ارسال سلاح و سامانه‌های موشکی به کی یف می‌تواند زمینه‌ای برای اعلام موافقت و چراغ سبز مسکو به دمشق در استفاده از سامانه‌های دفاع هوایی «اس ۳۰۰» بر ضد حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه باشد.

روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم عبد الباری عطوان نویسنده سرشناس جهان عرب به رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین پرداخت و اشاره کرد بنیامین نتانیاهو تصمیم قطعی و نهایی خود را گرفت و بر اساس آن موشک‌ها و سامانه‌های پیشرفته مرگبار به اوکراین می‌فرستد. از طرفی تل آویو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر ضد الحاق شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس به روسیه رای داد، حال باید دید که پاسخ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این «خنجر زدن» اسرائیل چه خواهد بود؟ آیا روسیه در پاسخ به این اقدام تل آویو سامانه‌های ضد موشکی «اس ۴۰۰» در اختیار سوریه قرار می‌دهد؟

عطوان در ادامه نوشت: کابینه اشغالگر رژیم صهیونیستی در نشست روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل به نفع قطعنامه پیشنهادی در مورد حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین رای داد و عقب نشینی فوری روسیه از خاک اوکراین را خواستار شد.

گلعاد آرادن سفیر و نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اسرائیل به درخواست آمریکا به اوکراین کمک می‌کند و سامانه‌های دفاع هوایی را در اختیار کی یف قرار خواهد داد و این به معنای حمایت راهبردی رسمی و علنی اسرائیل از اوکراین در جنگ بر ضد روسیه است که این اقدام تل آویو یک پرسش مهم و محوری را مطرح می‌کند و آن اینکه پاسخ روسیه و رئیس جمهور آن به این موضع جانبدارانه و مغرضانه تل آویو در این مقطع زمانی بسیار حساس چگونه خواهد بود؟

حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین معادلات منطقه را بر هم می‌زند

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گزارش داد که روسیه به طور رسمی به اسرائیل اعلام کرده است که در صورت ارسال موشک‌های دفاع هوایی و یا موشک‌های رهگیری اسرائیل به اوکراین چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم «از طریق کشور ثالث»، مسکو به این اقدام تل آویو پاسخ خواهد داد.

روزنامه‌های اسرائیلی هم تایید کردند که شرکت صنایع نظامی و امنیتی اسرائیل سامانه ضد پهپادی را به ارتش اوکراین فروخته است و معتقدیم که رژیم اشغالگر اسرائیل همه خط قرمز‌هایی را که دیمیتری مدودف، معاون رئیس جمهور روسیه در شورای امنیت ملی این کشور درباره آن سخن گفته بود، نقض کرده است و بنا به اظهارات و توصیفات دیمیتری مدودف، «این اقدامی گستاخانه است و پیامد‌های خطرناکی به دنبال خواهد داشت».

عطوان در ادامه می‌افزاید: برای ما قابل فهم نیست که چرا مقامات روسیه هر از گاهی به این هشدار‌ها علیه اسرائیل متوسل می‌شوند بدون اینکه هیچ اقدام عملی علیه آن دست بزنند و آن را در عمل اجرا کنند به ویژه اینکه حملات هوایی اسرائیل در سوریه شدت یافته است و در آخرین مورد آن منطقه کفرسوسه در مرکز و قلب دمشق هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

اگر اسرائیل از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور «یهودی» اوکراین به صورت علنی و آشکارا با موشک‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی حمایت می‌کند و به بی طرفی «دروغین» خود در جنگ اوکراین پایان می‌دهد، پس چرا روسیه ممنوعیت اعمال شده بر ضد ارتش عربی سوریه را لغو نمی‌کند و به آن اجازه نمی‌هد از سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» بر ضد تهاجم هوایی اسرائیل استفاده کند و حتی مسکو می‌تواند سامانه‌های بسیار پیشرفته «اس ۴۰۰» را در اختیار سوریه قرار دهد تا با آن جلوی عربده کشی و اقدامات تحریک آمیز اسرائیل بر ضد مسکو و دمشق را بگیرد.

ایران و بر اساس گزارش دیروز تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که سامانه‌های موشک‌های زمین به هوا را برای کمک به ارتش سوریه و تقویت پدافند هوایی آن، به دمشق می‌فروشد که این امکان و توانمندی را به ارتش سوریه می‌دهد با حملات هوایی اسرائیل مقابله کند و علاوه بر این سامانه دفاع هوایی آن را با تجهیز هواپیما‌های سوریه به موشک‌ها و گلوله‌های دقیق بازسازی می‌کند به نحوی که کارایی عملیاتی آن را تقویت می‌کند. بنا بر اعلام تلویزیون دولتی ایران، این اقدامات در راستای اجرای توافقنامه دفاع مشترک که در ماه‌های اخیر میان تهران و دمشق به امضا رسید، صورت می‌گیرد.

ما همچنان امیدواریم که روسیه هم این راه را در پیش بگیرد و هر چه زودتر به این حمایت و طرفداری علنی اسرائیل در کنار آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین پاسخ دهد و امیدواریم انتظار ما طولانی نباشد، چون حملات موشکی جنگنده‌های اسرائیل هم اکنون مناطقی در قلب پایتخت سوریه را با هدف ترور شخصیت‌ها هدف قرار می‌دهد و در حمله هوایی اخیر هم دست کم ۱۵ نفر از جمله تعدادی زن و کودک شهید شدند.

کمترین تردیدی نداریم که پاسخ روسیه به این «نمک نشناسی و نافرمانی» اسرائیل حداقل برای ما تعجب آور نیست و حمایت علنی اسرائیل از ارتش اوکراین با سلاح‌های راهبردی و نیز درخواست آن برای خروج فوری نیرو‌های روسیه از خاک اوکراین، می‌تواند یک تحول و زلزله‌ای (در موضع روسیه) ایجاد کند و به پایان حملات و تجاوز‌های اسرائیل به خاک سوریه، حمایت از مقاومت ملت عربی فلسطین در رویارویی با جنایت‌ها، کشتار‌ها و اعدام‌های فزاینده اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها منجر شود.