تشدید احساس فقر در بین آمریکایی ها

هیل افزود، در آمریکا حتی به فرض این که رکود اقتصادی هم وجود نداشته باشد، آمریکایی ها خود را نسبت به گذشته از نظر مالی فقیرتر حس می کنند.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ که ماه جاری منتشر شده نیمی از آمریکایی می گویند از نظر مالی وضع آنها نسبت به یک سال قبل بدتر شده است.

در تقریبا ۵۰ سال گذشته که این سوال در نظرسنجی ها مطرح شده است تنها یک بار این درصد از مردم گفته بودند احساس می کنند از میزان دارایی آنها کاسته شده است و آن هم در دوران رکود اقتصادی بزرگ در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی بود.

به گفته ناظران، نارضایتی جمعی از مسائل اقتصادی تاکنون پیامدهایی در همه چیز -از هزینه مصرف کننده گرفته تا امیدها به انتخاب دوباره جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا- داشته است.

شرکت بین المللی خدمات مالی فیدلیتی(Fidelity) در آمریکا به تازگی گزارش داده است که حساب بازنشستگی افراد سال گذشته یک چهارم از ارزش خود را از دست داد. شرکت داده های بازار مسکن موسوم به ردفین(Redfin) نیز گزارش داده که در فاصله زمانی بین ماه های ژوئن تا دسامبر (تیر-آذر) سال گذشته ۲.۳ تریلیون دلار از ارزش خانه آمریکایی ها کاسته شده است. کارگران نیز شاهد کاهش دستمزد به میزان ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ بوده اند. این اتفاقات بعد از اقدامات صورت گرفته برای تعدیل تورم رخ داده که به عنوان عامل اصلی فلاکت مصرف کنندگان آمریکایی در سال گذشته محسوب می شود.

این در حالیست که بسیاری از آمریکایی ها انتظار ندارند اوضاع بزودی بهتر شود. نظرسنجی دیگر گالوپ نشان می دهد که ۴۸ درصد آمریکایی ها بر این باورند که بازار سهام در ۶ ماه آینده افت خواهد کرد که این درصد نیز بی سابقه بوده است. همچنین بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی ها انتظار دارند که تورم و نرخ بهره افزایش یابد.

این گزارش افزود: برغم برخی آمارهای امیدوارکننده از جمله در زمینه افزایش اشتغال، بیشتر آمریکایی ها احساس می کنند تحت فشار اقتصادی قرار دارند. مهم ترین علت چنین احساسی، طولانی تر شدن مدت تورم است.

میانگین قیمت کالاهای مصرفی در ژانویه (دی) ۲۰۲۳ میلادی ۶.۴ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۲ افزایش یافت. هزینه مواد غذایی نیز ۱۰ درصد افزایش داشت.

تشدید احساس فقر در بین آمریکایی ها

نرخ تورم در آمریکا تابستان گذشته به ۹ درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده از سال ۱۹۸۱ بوده است.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای مهار تورم با چشمگیرترین مجموعه افزایش نرخ بهره در چند دهه اخیر وارد عمل شد. این بانک تاکنون هشت بار نرخ بهره را افزایش داده است و اکنون این نرخ از ۴.۵ درصد فراتر رفته است.

در نتیجه، تورم و هزینه‌های بالای وام‌گیری، مصرف‌کنندگان آمریکایی را تحت فشار اقتصادی قرار داده است.

به نوشته هیل، اقشار کم درامد بیشترین فشار اقتصادی را تحمل می کنند. در نظرسنجی گالوپ ۶۱ درصد از پاسخ دهندگان این قشر از جامعه آمریکا گفته اند که وضعیت آنها نسبت به سال قبل بسیار وخیم تر شده است. در عین حال ۴۳ درصد آمریکایی های دارای درامد بالاتر گفته اند که وضعیت اقتصادی آنها نسبت به سال قبل بدتر شده است.

این گزارش با اشاره به کاهش بازار سهام در آمریکا نوشت: حتی ثروتمندان آمریکایی نیز فشار اقتصادی را احساس می کنند. وجود بی ثباتی در این بازار به این معنا است که مصرف کنندگان احتمالا با احتیاط بیشتری در ماه های آینده پول خرج خواهند کرد.

هیل درباره تاثیر احساسات اقتصادی مردم آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور نوشت: تاریخ نشان می دهد که وضعیت اقتصادی نامناسب به حزب در قدرت آسیب می رساند. جو بایدن برای انتخاب مجدد نیاز دارد به مردم آمریکا درباره اقتصاد اطمینان دهد اما کسی وی را باور نخواهد کرد.

رأی دهندگان تمایل دارند حزب رئیس جمهور را مسئول اقتصاد بدانند. کارشناسان آمریکایی انتظار ندارند که یک اقتصاد متزلزل در فوریه ۲۰۲۳ از حالا درباره نتایخ انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ تاثیر داشته باشد ولی وضعیت اقتصادی نامتزلزل می تواند به نفع گروه مخالف در فصل انتخابات تمام شود.