روایت آمریکا از فروپاشی ارتش پرهزینه افغانستان

 اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود در مورد فروپاشی ارتش سابق افغانستان آورده است اشرف غنی با تغییر فرماندهان ارتش و انتصاب براساس قومیت و افراد وفادار به خودش باعث سیاسی شدن ارتش، به حاشیه راندن افسران جوان حرفه‌ای، تحصیل کرده و آموزش دیده زیر نظر نظامیان آمریکایی شد.

براساس این گزارش: «اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین، اغلب فرماندهان اردوی ملی را تغییر داده و افراد وفادار به خودش را بر اساس قومیت منصوب کرد که باعث سیاسی شدن ارتش شد».

اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان افزود: «این جابجایی مداوم در سلسله مراتب فرماندهی، روحیه و اعتماد نیروهای دفاعی را تضعیف کرد و موجب شد افسران جوان، آموزش دیده، تحصیل کرده و حرفه‌ای که زیر نظر نظامیان آمریکایی آموزش دیده بودند، به حاشیه رانده شوند».

گزارش سیگار همچنین تأکید می‌کند: تصمیم‌های اشرف غنی به تضعیف ارتش افغانستان و سقوط آن کمک کرد و به صورت تحلیلی نوشت در کنار فساد اداری و وابستگی به ارتش آمریکا، «تعیینات قومی» و «تغییرات مداوم در ارتش» توسط غنی، از روحیه و توان نیروهای امنیتی کاسته بود.

گزارش در ادامه می‌افزاید: ارتش افغانستان به رغم سال‌ها آموزش و تجهیز توسط آمریکا توانایی مقاومت در برابر طالبان را از دست داده بود و با قطعی شدن خروج نظامیان آمریکایی فرو پاشید.

در گزارش سیگار با انتقاد از حکومت اشرف غنی آمده است: حکومت غنی از وابستگی ارتش افغانستان به نیروهای آمریکایی کم نکرد و برای دوران پس از خروج نیروهای خارجی خلاء «استراتژی امنیت ملی» داشت.

اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان با بیان اینکه اعتقاد دارد در حالیکه فساد ارتش افغانستان را ضعیف کرده بود، اما اراده سیاسی برای مقابله با آن وجود نداشت از آمریکا نیز انتقاد می‌کند که با نظارت بر ارتش افغانستان برای جلوگیری از فساد، آن را به خود بیشتر وابسته کرد.

روایت آمریکا از فروپاشی ارتش پرهزینه افغانستان

این وابستگی در میدان جنگ خود را به نمایش می‌گذاشت چنانچه پس از امضای توافقنامه دوحه با طالبان در سال 2020 حملات هوایی کم شد و میدان به دست طالبان افتاد. زیرا ارتش افغانستان عادت نداشت بدون حمایت هوایی بجنگد.

این نهاد همچنین در گزارش خود، حیف و میل قراردادهای غذا و سوخت توسط «فرماندهان فاسد» در نیروهای امنیتی افغانستان در تبانی پیمان‌کاران را از عواملی که بر عزم این نیروها تاثیر گذاشت، دانسته است.