منع مقامات دولت روسیه در استفاده از کلمات خارجی

بر اساس طرح « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه جهت تقویت زبان روسیه، مقامات دولتی از به کار بردن کلمات خارجی حین انجام وظایف خود منع خواهند شد.

روزنامه «ایندیپندنت» نوشت، پوتین در قانون سال ۲۰۰۵ اصلاحیه برای حمایت از زبان روسی طراحی  به وجود آورد.

بر این اساس، وبگاه دولت روسیه اعلام کرده که مقامات به استفاده از کلمات و عباراتی که با هنجارهای روسیه نوین مطابقت ندارند، مجاز نخواهند بود. البته استثناهایی برای کلمات خارجی که معادل‌های متناظر پرکاربرد در زبان روسی ندارند، در نظر گرفته شده است.

 منع مقامات دولت روسیه در استفاده از کلمات خارجی

قرار است فهرستی از کلمات خارجی که همچنان می‌توان استفاده کرد به‌طور جداگانه منتشر خواهد شد. در این اصلاحیه دولتی هیچ مجازاتی برای کسانی که قانون به روز شده را رعایت نکنند، ذکر نشده است.

چندی قبل، لتونی که پیشتر جزیی از خاک شوروی سابق بود، در پی محدود کردن استفاده از زبان روسی برآمد. «جانیس بردانس»  وزیر وزارت دادگستری لتونی اخیرا گفت که  در حال کار بر روی اصلاحاتی در قانون برای محدود کردن استفاده از زبان روسی در محیط‌های کاری و اماکن عمومی است.

بردانس در توجیه این طرح گفته که این در نتیجه همه پرسی است که در فوریه ۲۰۱۲ برگزار شد و طی آن ۷۴.۸٪ از رای دهندگان استفاده از زبان روسی به عنوان زبان دوم لتونی رای منفی دادند.وزیر دادگستری لتونی مدعی شد که استفاده همزمان  از زبان های لتونی و روسی در ارائه خدمات پیامدهای منفی داشته و به زبان لتونی لطمه می‌زند.

لتونی توسط روسیه ازمشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوب شرقی و دریای بالتیک از غرب احاطه شده‌است. مساحت این کشور ۶۴۵۸۹ کیلومتر مربع است و از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید. لتونی پیش‌تر یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق بود