تشدید اختلافات عربستان و امارات

 روزنامه آمریکایی « وال استریت ژورنال» از وجود اختلافات عمیق میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی  به دلیل اختلاف منافع دو کشور در پرونده‌های نفت، سرمایه گذاری‌های خارجی و جنگ در یمن پرداخت.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت که « محمد بن زاید» رئیس امارات و « «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی عامدانه از حضور  در مراسم‌هایی به میزبانی یکدیگر خودداری کردند که  این اقدام نشان دهنده تشدید اختلافات میان عربستان سعودی  و امارات  متحده عربی است.

این روزنامه به عدم حضور مقامات امارات در نشست چین-جهان عرب در ریاض و عدم حضور محمد بن سلمان در اجلاس ابوظبی در ماه ژانویه  اشاره کرد.

در این گزارش آمده است که اختلافات امارات و عربستان سعودی بر سر 3 پرونده  از جمله رقابت برای سرمایه گذاری خارجی ، نفوذ در بازارهای جهانی نفت و روند جنگ یمن به طور فزاینده‌ای تشدید شده است. 

بر اساس گزارش این روزنامه، منابع آگاه اعلام کردند که «شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان»، مشاور امنیت ملی امارات که از مقام‌های نزدیک به رئیس‌ این کشور به شمار می‌رود بارها برای دیدار با محمد بن‌ سلمان به عربستان سفر کرده اما در کاهش  این اختلافات  موفق عمل نکرده است . وی حتی نتوانست بعد از نشست ماه ژانویه در ابوظبی، با محمد بن‌ سلمان  صحبت کند.

وال استریت ژورنال نوشت: محمد بن زاید و محمد بن سلمان رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند و کاملا مشخص بود که رئیس امارات راهنمای ولیعهد سعودی است.«دینا اسفندیاری» تحلیلگر مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا گفت: تا چند سال پیش این نوع اختلافات (بین بن زاید و بن سلمان) وجود نداشت.

روزنامه مذکور تاکید کرد که  بیشترین اختلاف‌ امارات و عربستان سعودی  بر سر یمن است.  این دو کشور در قالب یک ائتلاف نظامی در سال 2015 جنگی علیه یمن آغاز کردند. امارات در سال 2019 بخش اعظم نیروهای زمینی‌اش را از یمن خارج کرد.

مقامات کشورهای حاشیه  خلیج فارس به وال‌استریت‌ژورنال اعلام کردند که  در شرایطی که عربستان سعودی در حال انجام گفت‌وگوهای مستقیم با انصارالله برای پایان دادن به جنگ است، امارات نگران است که رایزنی‌ها درباره آینده یمن کنار گذاشته شود.

تشدید اختلافات عربستان و امارات

آن ها در ادامه تاکید کردند:  هدف امارات متحده عربی  حفظ جایگاه راهبردی خود در سواحل جنوبی یمن و قدرت‌افکنی در دریای سرخ است تا خطوط دریایی را از بنادرش به سایر نقاط جهان  ایمن کند. علاوه بر این امارات  به دنبال  ایجاد یک پایگاه نظامی و باند فرودگاه در جزیره‌ای در تنگه باب‌المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ است.

به گفته همین منابع، مقامات سعودی به طور مخفیانه به توافق امنیتی و طرح ساخت پایگاه نظامی اعتراض کرده و معتقدند که امارات بر خلاف اهداف ریاض در یمن برای ایمن‌کردن مرزها و جلوگیری از حملات پهپادی و موشکی انصارالله عمل می‌کند.

مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کردند: عربستان سعودی در پاسخ به  امارات، نیروهای سودانی ائتلاف عربی را در نواحی نزدیک عملیات‌های اماراتی‌ها مستقر کرده‌اند. اماراتی‌ها این اقدام عربستان را تاکتیکی برای ارعاب خودشان تلقی می‌کنند.

در ماه دسامبر زمانی که بن زاید از حضور در نشست ریاض خودداری کرد ،مقامات سعودی آن را نشانه نارضایتی امارات از تشدید رقابت‌ها در یمن تفسیر کردند. در آن نشست، به جای شیخ محمد، حاکم فجیره حضور داشت.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، عربستان و امارات اختلافاتی نیز بر سر مسائل نفت دارند. در داخل اوپک پلاس ، امارات موظف است با ظرفیتی بسیار کمتر از آنچه به آن توانمند است نفت تولید کند. امارات از مدت‌ها قبل به دنبال  افزایش میزان تولید خود بوده؛ اما عربستان به انجام این اقدام تمایلی ندارد.

به موازات آن، مقامات اماراتی اعلام کرده اند که ابوظبی اکنون در حال انجام مذاکرات داخلی برای خروج کامل از اوپک پلاس  است .

در اجلاس اوپک‌پلاس که اکتبر گذشته برگزار شد اماراتی‌ها با عربستان درگیر مجادله شدند. در آن جلسه اوپک‌پلاس برای افزایش قیمت نفت تصمیم به کاهش تولید  نفت گرفت که  این تصمیم نارضایتی شدید آمریکا را  نیز به دنبال داشت.

امارات به طور عمومی از کاهش تولید نفت حمایت کرده است. اما مقامات آمریکایی گفتند که اماراتی‌ها به طور مخفیانه به آنها گفته‌اند که می خواهند  در راستای خواسته‌های واشنگتن مبنی بر افزایش تولید نفت عمل کنند.

دینا اسفندیاری گفت: اماراتی‌ها نگران هستند که سعودی‌ها بر خلاف منافع  آن‌ها عمل کنند، در حالی که سعودی‌ها نیز  از اماراتی‌ها  که  تهدیدی برای سلطه عربستان در خلیج فارس هستند، نگرانند.

سال 2019 هنگامی که امارات نیروهایش را از یمن خارج کرد عربستان سعودی احساس تنهایی کرد.

این روزنامه به نقل از مقامات اماراتی نوشت که اختلافات بین ابوظبی و ریاض در سال 2018 با کشته شدن «جمال خاشقجی » روزنامه نگار  منتقد سعودی آغاز شد.اماراتی‌ها تصمیم گرفتند در نوع روابط خود با محمد بن سلمان تجدید نظر کنند.

آنچه در تمام سال‌های گذشته اختلاف را عمیق‌تر کرد این بود که اماراتی‌ها به تلاش‌های عربستان سعودی برای جذب شرکت‌های خارجی و میزبانی مقر آن‌ها در عربستان  بدبین بودند؛چراکه این اقدام به منزله چالشی برای وضعیت دبی به عنوان مرکز تجارت بین المللی در خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، اختلاف میان عربستان سعودی و امارات البته به اندازه اختلاف قطر با همسایگانش جدی نیست. سعودی‌ها و اماراتی‌ها  همچنان به مشارکت در رزمایش‌های مشترک ادامه می‌دهند؛ اما  این رزمایش‌ها تنها اوج اتحاد آن‌ها هستند.