ناتو: سوئد و فنلاند باید به طور جداگانه برای عضویت تلاش کنند

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز یکشنبه به نقل از یک مقام در ناتو اعلام کرد که سوئد و فنلاند باید هر کدام به صورت جداگانه برای پیوستن به ناتو تلاش کنند. 

این مقام مسئول اضافه کرد که فرصت‌ها برای تغییر موضع « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه درباره عضویت سوئد در ناتو پس از نشست آتی سران این ائتلاف، کم است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه چند روز پیش درباره دلیل مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو توضیح داد: «یکی از مهمترین تهدیدها برای ناتو، تروریسم است. سوئد به‌صورت کامل به توافقنامه مادرید پایبند نیست، آنها اجازه سوزاندن قرآن را می‌دهند که جنایت علیه بشریت است. پس سوئد باید کاملا از این تفاهمنامه تبعیت کرده و تروریست‌ها را از کشورش بیرون کند».

وزیر خارجه ترکیه درباره فنلاند هم اظهار داشت: «ما نگاهی مثبت به فنلاند داریم. گفتگوهایی را درباره اینکه تفاهمنامه مادرید به صورت کامل اجرا می‌شود یا خیر، در بروکسل برگزار خواهد شد. امیدواریم همگان ببینند که سوئد به مسئولیت‌های خود در این توافق عمل نمی‌کند».

پیشتر نیز «میکو ساوولا» وزیر دفاع فنلاند از احتمال پیوستن این کشور به ناتو بدون سوئد خبر داد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در صورتی که درخواست پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو توسط ترکیه مسدود شود، فنلاند بدون منتظر شدن برای سوئد به ناتو خواهد پیوست».