پاپ فرانسیس: منافع «امپراتوری» ‌های مختلف به جنگ اوکراین دامن زد

پاپ فرانسیس در یک مصاحبه گفت تنها امپراتوری روسیه در درگیری اوکراین نقش ندارد و منافع حاصل از امپراتوری های سایر مناطق جهان در دامن زدن به این جنگ نقش داشته است.

رهبر کاتولیک های جهان در مصاحبه با تلویزیون ایتالیایی زبان «آر اس آی/ RSI»که قرار است مشروح آن روز یکشنبه منتشر شود، ضمن اعلام این مطلب، آمادگی خود را برای مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای دعوت به صلح ابراز کرد.

پوتین ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از اعلام استقلال این مناطق، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) آنچه را که «عملیات ویژه» توصیف کرد، علیه اوکراین به راه انداخت و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

پاپ فرانسیس تاکنون بارها حملات به اوکراین را محکوم کرده و خواستار آتش بس برای جلوگیری از خطر تشدید درگیری ها شد.

رهبر کاتولیک های جهان پیشتر گفته بود درگیری اوکراین، یک جنگ جهانی است و به این زودی ها به پایان نخواهد رسید.

وی همچنین در پیامی به مناسبت روز صلح نیز تاکید کرد که جنگ اوکراین شکستی برای بشریت است و نه تنها در آن کشور بلکه «به طور کلی و بدون تبعیض» در سراسر جهان قربانی می‌گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر، چندین طرف درگیر جنگ هستند و منافع زیادی وجود دارد.

با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود روایت های مختلفی درباره ضرورت صلح در این کشور مطرح شده و برخی از کشورها همچون چین طرحی را برای آتش بس در این کشور ارائه داده اند.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

تردیدها درباره استعفای پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس، در ۱۳ مارس ۲۰۱۳ برگزیده شد. وی که ۸۶ ساله است، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) وارد دهمین سال تصدی اش در این پست می شود.

وی در بخشی از این مصاحبه اخیر خود گفت اگر احساس خستگی شدید کند و حس کند که دیگر نمی تواند کلیسای کاتولیک را اداره کند، استعفا خواهد داد.

با این حال پاپ ماه گذشته گفته بود که استعفای پاپ باید در شرایط استثنایی رخ دهد.

پاپ بندیکت شانزدهم، سلف وی که در ۳۱ دسامبر در سن ۹۵ سالگی درگذشت، اولین پاپی بود که در ۶۰۰ سال گذشته در سال ۲۰۱۳ از پست خود کناره گیری کرد.

فرانسیس در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث می شود که وی نیز تصمیم مشابه پاپ بندیکت شانزدهم را بگیرد و کناره گیری کند گفت: خستگی، که اجازه نمی دهد مسائل را با شفایت و وضوح بیشتری ببینید.

وی همچنین گفت که به دلیل ناراحتی در ناحیه زانو خجالت می کشد که از صندلی چرخدار استفاده کند.