دانمارک تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را لغو کرد

 وزیر خارجه دانماک از پایان تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی خبر داد؛ تحریمی که در رابطه با جنگ یمن و قتل «جمال خاشقچی» اعلام کرده بود.

«لارس لوکه راسموسن» وزیر خارجه دانمارک در مصاحبه با یک رسانه دانمارکی خبر داده که ممنوعیت صدور تسلیحات این کشور به عربستان سعودی و امارات متحده عربی پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وی که با «پولیتیکن» مصاحبه می‌کرد،  خبر داد که دولت دانمارک طبق دکترین سیاست خارجی «واقعگرایی عملگرایانه» خود تصمیم گرفته که این ممنوعیت تسلیحاتی علیه ریاض و ابوظبی را لغو کند.

دانمارک در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در راستای محکوم کردن قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول و همچنین جنگ یمن به رهبری ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ممنوعیت صدور تسلیحات علیه این دو کشور را اعمال کرده بود.

دانمارک تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را لغو کرد

وزیر خارجه دانمارک با اشاره به تصمیم دیگر کشورهای غربی و اروپایی برای پایان دادن به تحریم‌ تسلیحاتی عربستان سعودی گفت: «شما می‌توانید کشوری باشید که از نظر ما مشکل ساز است و همچنان از برخی منافع مشروع در سیاست امنیتی برخوردار باشید. نظر من این است که موضع ما باید همانند مواضع سایر کشورهای اروپایی باشد».

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، بیش از ۲۰۰ شرکت دانمارکی در حوزه دفاعی و نظامی مشغول فعالیت و تولید محصولات و ارائه خدمات هستند.

به گفته وزیر خارجه دانمارک، تصمیم برای پایان دادن به ممنوعیت تسلیحاتی ریاض و ابوظبی طبق دکترین سیاست خارجی جدید دانمارک اتخاذ شده است.

راسموسن افزود، سیاست خارجی دولت دانمارک مبتنی بر «ایده‌آلیسم واقعگرایانه» یا «واقعگرایی عملگرایانه» است و کاملا از سیاست دولت قبلی دانمارک مبتنی بر «سیاست خارجی مبتنی بر ارزش» جدا شده است.