اعتراضات در تل آویو علیه کابینه نتانیاهو گسترش یافته است

یوسی مکلبرگ گفت: این یازدهمین شنبه شب است که صد‌ها هزار نفر به خیابان‌ها می‌آیند و هر هفته بر شمار آن‌ها هم افزوده می‌شود.

تحلیلگر امور خاورمیانه و سیاست‌های اسرائیل در مؤسسه چاتم هاوس در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی افزود: معمولا ما دیده ایم که اعتراض‌ها و تظاهرات این چنینی به تدریج کم رنگ و ضعیف می‌شوند، اما درباره اعتراض‌ها در اسرائیل شاهد روندی مخالف هستیم و هرچه اسرائیل تلاش می‌کند معترضان را بیشتر سرکوب کند، معترضان اعلام می‌کنند که طرح انجام اصلاحات در قانون اساسی اسرائیل خرابکاری در قانون اساسی این کشور است و به همین علت هم هر هفته افراد بیشتری در اعتراض به این طرح نتانیاهو به خیابان‌ها می‌آیند.

وی گفت: هرچه پلیس نیروی بیشتری را در مقابل معترضان به کار می‌گیرد معترضان بیشتری به این نتیجه می‌رسند که اگر جداسازی بخش‌ها و قوای مختلف قدرت بیشتر نشود، دموکراسی اسرائیل بیش از پیش توسط دولت اسرائیل ویران خواهد شد.

تحلیلگر چاتم هاوس می‌گوید: آنچه ما اکنون می‌بینیم این است که امنیت ملی اسرائیل به فردی راستگرا و افراطی (نتانیاهو) واگذار شده است و وی پیش از این گفته است که رویکرد و رفتار پلیس با معترضان بسیار نرم و منعطف بوده است. به نظر من واقعیتی که ما در چند هفته گذشته شاهد آن بوده ایم این است که حضور نیرو‌های پلیس افزایش یافته است، اما این هفته پلیس هم متوجه شد که اگر به دستورات وزیر امنیت داخلی عمل کند، صرفاً فاجعه به بار خواهد آمد.

اعتراضات در تل آویو علیه کابینه نتانیاهو گسترش یافته است

در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به «اصلاح قانون قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد. نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با طرح موسوم به «اصلاحات قضایی» از محاکمه فرار کند.