هشدار قانونگذار روس درمورد جنگ هسته‌ای

 هفته نامه نیوزویک نوشت: گریگوری یاولینسکی (Grigory Yavlinsky) بنیانگذار آخرین حزب لیبرال روسیه موسوم به یابلوکو (Yabloko) در مصاحبه با این رسانه جنگ هسته ای را یک تهدید واقعی خواند.

این سیاستمدار منتقد ولادیمیر پوتین که از مسکو با نیوزویک مصاحبه می کرد، در تایید سخنان رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت استفاده از سلاح های هسته ای بلوف نیست.

به نوشته نیویوزک، پوتین پیشتر گفته بود، اگر تمامیت ارضی کشورش تهدید شود تردیدی نخواهد داشت که از همه ابزارهای موجود برای حفاظت از روسیه و مردم استفاده کند و این بلوف نیست.

یاولینسکی، سیاستمدار ۷۰ ساله مخالف پوتین گفت بر این باور است که هشدار پوتین واقعی است و یکی از دلایل اصلی درخواست او برای آتش بس واقعی نیز همین موضوع است.

نیوزویک نوشت: پوتین، سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته، دستور بسیج عمومی را برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم صادر کرد و در یک نطق تلویزیونی گفت که برای استفاده از سلاح های هسته ای برای دفاع از خاک روسیه آماده است.

وی همچنین ماه گذشته طی سخنرانی در مجلس ملی روسیه اعلام کرد که کشورش دیگر به معاهده استارت جدید متعهد نیست. این پیمان آخرین توافق کنترل سلاح های هسته ای باقی مانده با آمریکا است و تعداد کلاهک های هسته ای راهبردی دو کشور را محدود می کند.

به نوشته نیوزویک، اظهارات یاولینسکی همزمان با افزایش نگرانی ها درباره تلاش های آینده اوکراین برای بازپس گیری کریمه مطرح شده که خط قرمزی برای روسیه است و پوتین ممکن است از توان هسته ای کشورش برای دفاع از تمامیت ارضی کشورش استفاده کند.

قانونگذار روس: جنگ هسته‌ای یک «تهدید واقعی» است

الکساندر فورمانچوک از مقامات کریمه، در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت که معتقد است اگر تلاشی برای بازگرداندن کریمه به اوکراین انجام شود، «فورا» جنگ هسته ای جهانی آغاز خواهد شد.

با این حال موسسه مطالعات جنگ (ISW)، اندیشکده مستقر در آمریکا، در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) چنین ارزیابی کرد که تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین بخشی از یک «عملیات اطلاعاتی» است و «بسیار بعید» است که عملی شود.

از آغاز جنگ اوکراین بازیگران درگیر در این بحران بارها از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای سخن به میان آورده‌اند و به جز پوتین، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ در مراسم جمع آوری کمک‌های مالی حزب دموکرات در نیویورک گفت که جهان برای نخستین بار پس از جنگ سرد در معرض خطر «آرماگدون» (آخرالزمان) هسته‌ای قرار دارد.