همکاری ناتو با اوکراین برای تولید گلوله‌های تانک

روسیه از جنبه ادوات نظامی دست بالا را نسبت به اوکراین در جنگ دارد. گرچه کشور‌های غربی وعده ارسال تسلیحات پیشرفته را به کی‌یف داده‌اند، اما حقیقت آن است که حجم این تسلیحات جوابگوی نیاز‌های اوکراین به منظور مقابله با قدرت تهاجمی روسیه نیست. با این حال، کی‌یف به دنبال تقویت داشته‌های خود در میدان نبرد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از تولید کنندگان بزرگ تسلیحات اوکراین روز گذشته (سه‌شنبه) از آغاز ساخت گلوله‌های توپ ۱۲۵ میلی متری برای تانک‌های دوران شوروی سابق خبر داد، زیرا کی‌یف به دنبال تقویت قابلیت‌های زرهی خود برای انجام ضدحمله علیه نیرو‌های روسی است.

این گلوله‌های توپ قرار است خارج از خاک اوکراین و با همکاری یکی از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ساخته شود. با این حال، نام این کشور اعلام نشده است. نخستین گلوله‌های توپ ساخته شده برای تانک‌های تی ۶۴، تی ۷۲ و تی ۸۰ اکنون تحویل نیرو‌های مسلح اوکراین شده است.

گلوله‌های توپ ۱۲۵ میلی متری به دستور وزارت دفاع اوکراین و پوشش کاستی‌های ارتش این کشور تولید شده است. گرچه این گلوله‌ها در خارج از خاک اوکراین ساخته می‌شوند، اما نیرو‌های این کشور در فرآیند تولید آن مشارکت دارند.

کی‌یف می‌گوید: گرچه تانک‌های اهدایی دوستان ما به زودی تحویل داده خواهند شد، اما تا آن زمان تانک‌های ساخته شده دوره شوروی سابق به طور کوتاه مدت به فعالیت خود در میدان نبرد ادامه خواهند داد.

همکاری ناتو با اوکراین برای تولید گلوله‌های تانک

گلوله‌های توپ ۱۲۵ میلی متری مخصوص تانک‌های روسی است و کشور‌های غربی از کالیبر متفاوتی برای تانک‌های خود استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث ناتوانی غرب در تأمین گلوله‌های توپ مورد نیاز اوکراین شده است.

کشور‌های غربی با فعال کردن یک خط تولیدی از گلوله‌های توپ ۱۲۵ میلی متری به دنبال تأمین نیاز تانک‌های این کشور هستند. این در حالی است که قدرت توپخانه ارتش روسیه ۶ تا ۷ برابر بیشتر از اوکراین است و این موضوع باعث دست برتر مسکو در میدان نبرد شده است.