هزاران پناهجوی افغان در امارات زندانی هستند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، پس از آنکه طالبان در اوت ۲۰۲۱ کابل را تصرف کرد، بین ۲۴۰۰ الی ۲۷۰۰ افغان به امارات متحده عربی مهاجرت کردند و این پناهجویان افغان در "بازداشت خودسرانه" توسط دولت امارات نگه‌ داشته شده‌اند و در عین حال دسترسی آن‌ها به امکانات کنسولی نیز محدود شده است.

امارات به نوبه خود گفت که با همتایان آمریکایی‌اش در حال رایزنی برای روند اسکان مجدد این افغان‌هاست اما گزارش‌هایی مبنی بر "شرایط دشوار زندگی" این پناهجویان را رد کرد.

محقق دیده‌بان حقوق بشر در امارات ضمن خواستار شدن آزادی فوری این پناهجویان افغان، گفت: مقامات امارات هزاران پناهجوی افغان را در "شرایطی اسفناک" به مدت بیش از ۱۵ ماه در کمپ‌هایی "زندانی" کرده است.

یکی از پناهجویانی که با این سازمان مصاحبه کرده، گفت: «این کمپ دقیقا شبیه به زندان است.»

هزاران پناهجوی افغان در امارات زندانی هستند

یک مقام اماراتی بدون آنکه نامش را ذکر کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: امارات متحده عربی به درخواست آمریکا توافق کرده بود که به طور موقت میزبان افغان‌ها باشد. امارات به همکاری با سفارت آمریکا برای رسیدگی به این مسافران ادامه می‌دهد؛ همچنین ما با همتایان آمریکایی خود برای اسکان مجدد باقی پناهنده‌ها در زمان مناسب در ارتباط هستیم. ما متوجه هستیم که نگرانی‌هایی وجود دارد و این روند بیش از اندازه طول کشیده است.

البته این مقام اماراتی در پایان با رد تمامی اتهامات سازمان دیده‌بان حقوق بشر افزود: مقامات امارات اقامت باکیفیت، سرویس‌های غذایی، بهداشتی و تحصیلی برای پناهجویان افغان تدارک دیده‌اند.