استقبال چین از بهبود روابط عربستان و سوریه

چین از توافق عربستان سعودی و سوریه برای بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرد و از تقویت هماهنگی و استقلال استراتژیک کشور‌های عربی حمایت قاطعانه‌ای ابراز کرد که در تضاد کامل با تلاش‌های آمریکا برای خنثی کردن آشتی منطقه‌ای در خاورمیانه است.

به گزارش گلوبال تایمز، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بازگشت سوریه به منطقه عربی برای اتحاد و احیای کشور‌های عربی مفید است و چین قاطعانه از تقویت هماهنگی و استقلال استراتژیک کشور‌های عربی برای تقویت مشترک ثبات و توسعه منطقه حمایت می‌کند.

اظهارات مائو پس از آن بیان شد که بنا بر گزارش ها، سوریه و عربستان سعودی پس از قطع روابط دیپلماتیک برای بیش از یک دهه، توافق کردند که سفارت‌های خود را بازگشایی کنند.

تحلیلگران چینی از این خبر استقبال کردند و گفتند که در صورت تایید، این آخرین سیگنال مثبت برای تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه از زمانی است که عربستان سعودی و ایران اعلام کردند پس از مذاکرات با میانجیگری چین در پکن، سفارت‌های خود را بازگشایی خواهند کرد.

رویترز گزارش داد که دو دولت در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارت‌ها پس از عید فطر هستند و گفت که «از سرگیری روابط بین ریاض و دمشق مهم‌ترین پیشرفت» در اقدامات کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه خواهد بود.

سان دگانگ، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه فودان روز جمعه به گلوبال تایمز گفت: روند آشتی در خاورمیانه که از سال ۲۰۲۱ آغاز شد، در ماه‌های اخیر با از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی که یک دستاورد مهم محسوب می‌شود، شتاب بیشتری گرفته است و با فضایی مطلوب بیشتر پیش خواهد رفت.

چین، ایران و عربستان سعودی در ۱۰ مارس بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و گفتند که ایران و عربستان سعودی توافق کرده‌اند تا ظرف دو ماه پس از مذاکره در پکن، روابط خود را از سر بگیرند و سفارت‌ها را بازگشایی کنند. این اقدام به عنوان یک پیشرفت در روابط دوجانبه تلقی می‌شود و بسیاری از تحلیلگران تلاش‌های انجام شده توسط دو کشور و چین را برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در میان عدم قطعیت‌های جهانی ستایش می‌کنند.

در هفته‌های گذشته پیشرفت‌های بیشتری توسط کشور‌های منطقه در بهبود روابط صورت گرفته است. به عنوان مثال، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در ۱۹ مارس با رهبران امارات در ابوظبی دیدار کرد و این سفر پس از سفر ماه گذشته به عمان انجام شد.

الجزیره گزارش داد که این دو سفر تنها تعامل رسمی او در کشور‌های عربی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ بوده است.

به گفته تحلیلگران، با این حال، وضعیت کنونی در خاورمیانه به ویژه آب شدن روابط بین سوریه و گروه عربی ممکن است آن چیزی نباشد که آمریکا می‌خواهد ببیند و ممکن است در این تلاش‌ها دخالت کند.

آمریکا با اقدامات کشور‌های منطقه برای عادی سازی روابط با دولت سوریه مخالفت کرده است.

هنگامی که از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نزدیکی سوریه و عربستان سعودی پرسیده شد، رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که این کشور دیگر کشور‌ها را به عادی سازی روابط با دولت سوریه تشویق نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، همچنین پنجشنبه شب، ارتش آمریکا حملات هوایی متعددی را در سوریه انجام داد که آن‌ها را عامل حمله پهپادی می‌دانست که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، زخمی شدن یک نفر دیگر و همچنین زخمی شدن پنج نظامی آمریکایی شد.

استقبال چین از بهبود روابط عربستان و سوریه

آمریکامدتهاست که در خاورمیانه به جای نقش سازنده، ویرانگر بوده است، که در تضاد کامل با تلاش‌های چین برای ترویج صلح و گفتگو قرار دارد. آمریکا به جای ارائه کمک برای تسهیل توسعه منطقه ای، فقط جنگ، رویارویی و آشفتگی را برای منطقه به ارمغان آورده است.

به گفته تحلیلگران، کشور‌های منطقه نیز درک بهتری از آسیب‌های آمریکا به جهان دارند و به همین دلیل است که به چین اعتماد بیشتری دارند.