ولیعهد جدید امارات کیست؟

رئیس امارات روز گذشته طی حکمی در مقام حاکم ابوظبی ، فرزند خود را به‌عنوان ولیعهد جدید ابوظبی منصوب کرد.

با اینکه قانون اساسی امارات درباره نحوه انتخاب ولیعهد ابوظبی سکوت کرده و بدین ترتیب حاکم امارات اختیارات کامل در این باره دارد، تعیین « خالد بن محمد بن زاید » احتمال جانشینی او در مقام ریاست امارات را تقویت می‌کند.

خالد بن محمد زاده ۸ ژانویه ۱۹۸۲ بزرگ‌ترین فرزند رئیس امارات است. مادر او سلامه بنت حمدان بن محمد بن خلفه بن زاید آل نهیان است.

او مانند بسیاری از دیگر مقامات اماراتی از جمله پدرش در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست انگلستان تحصیل کرده و جذب دستگاه امنیت حکومتی شده و از سال ۲۰۱۶ ریاست این دستگاه را که در حکم وزارت است بر عهده داشته است. او همچنین در همان سال معاون مشاور شورای عالی امنیت ملی امارات شده که آن نیز مقامی هم‌رتبه وزارت است.

خالد بن محمد همچنین در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ عضو شورای اجرایی امارات ابوظبی شد. ۹ ماه بعد از آن، در ۷ اکتبر ۲۰۱۹، رئیس دفتر اجرایی ابوظبی شد که به معنای مسئولیت همه برنامه‌ها و درخواست‌ها در شورای اجرایی ابوظبی است.

او همچنین عضو هیئت مدیره دستگاه سرمایه‌گذاری ابوظبی و شرکت نفت امارات (ادنوک) است. سابقه فعالیت‌های او نشان‌دهنده توجه ویژه به جوانان و فعالیت‌های اقتصادی است. البته هیچ اطلاعاتی درباره زندگی شخصی او و همسر و فرزندانش وجود ندارد.

ولیعهد جدید امارات کیست؟

از زمان تأسیس کشور امارات متحده عربی، همیشه رئیس این کشور از میان حاکمان ابوظبی و معاون وی از حاکمان دبی انتخاب شده‌اند.

برای همین، از زمان انتصاب محمد بن زاید به ریاست امارات، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره امکان تعیین خالد بن محمد به عنوان ولیعهد مطرح شده، به خصوص که علیرغم حضور برادران محمد بن زاید در مناصب عالی حکومتی، نقش و فعالیت خالد بن محمد بسیار چشمگیر است.

او از مه ۲۰۲۲ در دیدار‌های رسمی متعددی حضور داشت، از جمله در امضای توافق‌نامه راهبردی میان امارات و ژاپن و نیز در ریاست هیئت اماراتی در تشییع نخست‌وزیر سابق ژاپن در کنار سران دیگر کشور‌های شورای همکاری از جمله امیر قطر.

ولیعهد جدید ابوظبی همچنین مسئول عملیات ویژه امارات برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در ترکیه و سوریه بود.