افزایش محبوبیت خودورهای چینی در بازارهای جهانی

براساس داده های اداره کل گمرک چین در ۲ ماه اول سال جاری میلادی کشتی های چینی با محموله ۶۸۲ هزار خودرو به سوی مقاصد خارجی رهسپار شدند که افزایشی ۴۳ درصدی در سال را نشان می دهد.

این خودروها به ارزش کلی ۹۶.۸۳ میلیارد یوان معادل ۱۴.۱ میلیارد دلار افزایش ۷۹ درصدی سال به سال داشتند. در مدت زمان مشابه صادرات کلی چین به بیش از ۳.۵ تریلیون یوآن و افزایش ۰.۹ درصدی سال به سال رسیده است. به عبارت دیگر صادرات خودرو ۲.۸ درصد صادرات کل این کشور اعلام شده است.

انجمن خودروسازان چین انتظار دارد صنعت خودرو در آینده سهم بیشتری در صادرات این کشور داشته باشد. صادرات خودرو در سال جاری دستکم تا ۲۰ درصد افزایش به ۳.۷۳ میلیون دستگاه خواهد رسید. باور این انجمن از آنجا تامین می شود که در سال ۲۰۲۲چین از آلمان به عنوان دومین صادرکننده بزرگ خودرو جهان پیشی گرفته است و ۳.۱۱ میلیون خودرو به خریداران خارجی تحویل داده است.

بدین ترتیب مقامات محلی در مناطق ساحلی از جملهاستان های شانگهای و گوآنگدونگ برای تسهیل صادرات که پس از دوران همه گیری کرونا در حال بهبود است کار می کنند. درحال حاضر نانشا در استان جنوبی چین یکی از پرازدحام ترین بنادر برای صادرات خودرو است.

اواخر ماه مارس خطوط کشتی ان وای کی که ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه نتا وی اس الکتریکی ساخته کارخانه هوزون را بارگیری کرده بود، چین را به مقصد تایلند و کشورهای همسایه ترک کرد.

افزایش محبوبیت خودورهای چینی در بازارهای جهانی

از سوی دیگر جایزه ای که شرکت نیو به عنوان نخستین خودروساز چینی برای خودروی تحسین شده برنده شد معمولا به مدل های آلمانی و چینی داده می شد. به گفته ژائو آمین معاون اجرایی شرکت بین المللی اس ا آی سی بزرگترین خودروساز چینی درحال حاضر حدود ۴۰ هزار سفارش خودرو چینی در اروپا برای تحویل وجود دارد.

وی یکی از دلایل موفقیت شرکت خود را در بازارهای خارجی پیشنهاد محصولات رقابتی براساس شناخت تقاضاهای مشتریان داخلی عنوان کرد. او همچنین پیش بینی کرد فروش سال جاری این شرکت به خارج از کشور به ۱۵۰ هزار دستگاه برسد و ۳ یا ۴ مدل جدید برای بازارهای جهانی تا اواخر سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ ارائه خواهد شد.

این شرکت خودروسازی چینی برای هفتمین سال در ردیف بزرگترین صادرکنندگان خودرو این کشور قرار گرفته است و ۱.۰۲ میلیون دسنگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ به خارج از این کشور صادر کرده است.