محاکمه ترامپ، رقابت برای حضور در کاخ سفید را پیچیده‌تر کرد

 خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: رای‌دهندگان آمریکایی روز چهارشنبه پس از محاکمه دونالد ترامپ در نیویورک، با یک چشم‌انداز شگفت‌آور و مبهم برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 از خواب بیدار شدند؛ جایی که نامزد اصلی جمهوری‌خواه با محاکمه روبرو شده است و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، حتی نامزدی خود را تایید نکرده است.

ترامپ روز سه‌شنبه نسبت به ۳۴ اتهام حقوقی مرتبط با تلاش‌های ادعایی برای سرپوش گذاشتن بر اطلاعات مخرب شخصی در طول رقابت پیروزمندانه ۲۰۱۶ خود برای حضور در کاخ سفید، ابراز بی‌گناه کرد.

مردی که از بازیگر املاک و مستغلات تلویزیونی دهه 1980 به ستاره برنامه های مختلف در دهه 2000 تبدیل شد و سپس به عنوان یک رئیس‌جمهور پوپولیست راست افراطی انتخاب شد، اکنون به عنوان اولین رئیس‌جمهور شناخته می‌شود که تحت کیفرخواست جنایی قرار می‌گیرد.

اما موضوعی که برخی ممکن است آن را به عنوان یک لحظه شرم‌آور تلقی کنند، تیم ترامپ بلافاصله از آن برای مظلوم‌نمایی رئیس‌جمهور پیشین بهره برد.

در حالی که او مجبور بود روند تحقیرآمیز دستگیری را برای جلسه استماع روز سه‌شنبه طی کند، نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهند که ترامپ با اختلاف قوی‌ترین نامزد جمهوری‌خواه است. در واقع، با افزایش رسوایی های حقوقی او، رضایت از عملکردش نیز بهبود یافته است.

تاد بلانچ، وکیل ترامپ گفت موکلش «ناراحت» است.

وی افزود اما «من به شما می گویم او انگیزه دارد و این مانع او نمی شود و از سرعت او کم نمی کند.»

ترامپ بلافاصله به خانه‌اش در فلوریدا بازگشت و تئوری توطئه را بار دیگر برای هوادارانش بر زبان آورد. او خود را قربانی «قاضی متنفر از ترامپ» و «دخالت گسترده در انتخابات» معرفی کرد.

محاکمه ترامپ، رقابت برای حضور در کاخ سفید را پیچیده‌تر کرد

با وجود همه رجز‌خوانی‌ها، ترامپ 76 ساله با مشکلاتی جدی مواجه است.

ترامپ در طول دهه‌های حضورش در انظار عمومی توانایی شگفت‌انگیزی برای بیرون آمدن از معضلات قانونی از خود نشان داده است، چه در طول مناقشات تجاری متعددش و چه حتی به عنوان رئیس‌جمهور؛ زمانی که جمهوری‌خواهان او را در دو محاکمه بی‌سابقه استیضاح و تبرئه کردند.

اما ترامپ اکنون در اختیار سیستم قضایی ایالت نیویورک است، جایی که آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن یک دادرسی دقیق و موشکافانه را به پیش می‌برد.

حتی اگر برخی از تحلیلگران دقت پرونده نیویورک را زیر سوال ببرند، مشکلات واقعی ترامپ ممکن است جای دیگری باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تحقیقات دقیق در مورد مخفی کردن اسناد فوق سری کاخ سفید در اقامتگاه خصوصی وی در فلوریدا مار-آ-لاگو در حال افزایش است. تحقیقات جنایی دیگری در جورجیا در مورد تلاش‌های وی برای لغو انتخابات 2020 در جریان است؛ ایالتی که او در آنجا در برابر بایدن شکست خورد اما از قبول آن خودداری کرد.

با این حال، زمان ممکن است به نفع ترامپ باشد.

هر محاکمه ای ممکن است تا پایان فصل انتخابات 2024 شروع نشود و هیچ مانعی نمی تواند مانع از تلاش فردی تحت کیفرخواست برای ورود به کاخ سفید شود. در سال 1920، یوجین وی. دبز حتی به عنوان یک سوسیالیست از سلول زندان برای ریاست جمهوری - به شکلی کاملاً قانونی - نامزد شد.

در حالی که ترامپ عناصری بی‌شمار از عدم قطعیت را به رقابت‌های 2024 تزریق کرده است، بایدن نیز علامت‌های سوال خودش را به نمایش می‌گذارد.

سن او یک منبع دائمی نگرانی، حتی برای متحدانش است. او اکنون 80 ساله است، و زمانی که پس از دوره دوم احتمالی ریاست جمهوری را به پایان برساند، 86 ساله خواهد بود.

و او هنوز تایید نکرده است که در انتخابات حضور خواهد یافت یا خیر.