معضل اشتغال زنان در هند

اگرچه اقتصاد هند در رده بندی های جهانی در زمره اقتصادهای با رشد سریع به طبقه بندی شده است، اما درصد زنان شاغل آن در زمره ۲۰ کشوری به شمار می آید که پائین ترین نیروی کار زنان را به خود اختصاص می دهند.

به گفته رزا ابراهیم اقتصاددان دانشگاه عظیم پریمجی در هند، نرخ اشتغال زنان در سال ۲۰۰۴میلادی به ۳۵ درصد رسید و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

این در حالیست که بر اساس ارقام رسمی اگر شخصی حداقل یک ساعت در هفته مشغول به انجام کاری باشد، در هند شاغل به شمار می آید.

بر پایه گزارش اعلام شده از سوی مرکز نظارت بر اقتصاد هند که به بیان تعریف محدودتری از اشتغال پرداخته است، تنها ۱۰ درصد از زنان هندی در سن کار در سال ۲۰۲۲ شاغل بوده اند یا به دنبال شغل بودند. این بدان معناست که تنها ۳۹ میلیون زن در مقایسه با ۳۶۱ میلیون مرد در هند مشغول به کار هستند.

معضل اشتغال زنان در هند

کارشناسان می گویند اگر هند بتواند از پتانسیل زنان فاقد شغل بهره گیرد، می تواند فرصت بسیار مناسبی را برای اقتصاد این کشور فراهم آورد.

موسسه تحقیقاتی مک کینزی در گزارشی در سال ۲۰۱۸ تخمین زده که هند حداقل از ۱۰ درصد جمعیت زنان مناسب در سن اشتغال بهره گیرد، می تواند ۵۵۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود بیفزاید.