منابع یمنی: آمریکا تلاش دارد مانع آتش‌بس در یمن شود

پس از دیدار «طارق عفاش» عضو گروه موسوم به «شورای ریاستی یمن» (تشکیلات وابسته به ریاض) با «استیون هریس فاگین» سفیر آمریکا در یمن در روز دوشنبه، رسانه‌های سعودی زبان به انتقاد از وی گشوده‌اند.

به نوشته وبگاه الخبری الیمنی، این دیدار سؤالات زیادی را در میان محافل رسانه‌ای یمنی و سعودی موجب شده است و گفته می‌شود که سفیر آمریکا و «طارق عفاش» برای شکست حل و فصل سیاسی بحران یمن گفت و‌گو کرده‌اند. همچنین این دیدار در سایه کاهش همگرایی در روابط ریاض و واشنگتن و توافق عربستان سعودی با ایران و نزدیک شدن سعودی‌ها به روسیه و چین رخ داده است.

به گفته منابع یمنی، سفیر آمریکا در این دیدار، به «طارق عفاش» برای تمرد علیه ائتلاف سعودی و شورای ریاستی چراغ سبز نشان داده و تعهد داده است که آمریکا از او حمایت خواهد کرد.

همچنین پس از این دیدار، شبه‌نظامیان وابسته به «طارق عفاش» در مناطق جنوب غربی یمن و مشرف به دریای سرخ مستقر شدند.

هفنه گذشته بود که المیادین در گزارشی اعلام کرد عربستان، شورای ریاستی یمن را از تصمیم خود برای پایان دادن به جنگ و بستن دائمی پرونده یمن مطلع کرده است. این پایگاه خبری ضمن تاکید بر غیرعلنی بودن این گفت‌وگوها، گزارش داد: «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان در جلسه دیروز خود با رئیس و اعضای شورای ریاستی، راه‌حل ریاض برای پایان بحران را برای آن‌ها تشریح کرد‌».

دور روز بعد از انتشار این گزارش شبکه المیادین، هیأت‌های سعودی و عمانی وارد یمن شده و با «مهدی محمد المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در کاخ ریاست جمهوری در صنعا دیدار کردند. المشاط در این دیدار از میانجی‌گری عمان و ایفای نقش مثبت آن در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تلاش‌های مربوط به تحقق صلح در یمن قدردانی کرده بود.