تحلیل سید حسن نصرالله از توافق ایران و عربستان سعودی

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان ، عصر امروز (جمعه)، در ضاحیه جنوبی بیروت به مناسبت روز جهانی قدس سخرانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن درود و تشکر از افراد شرکت‌کننده در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در بیروت، سالروز شهادت امام محمد باقر صدر و خواهر او را تسلیت گفت و به تجاوزات رژیم صهیونیستی و مقاومت دلاورانه مردم، مقاومت و ارتش لبنان در سال‌های گذشته اشاره کرد.

همبستگی در روز قدس، وحشت دشمن را دوچندان می‌کند

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «روز قدس، روز همبستگی شرافتمندان جهان با فلسطین و مردم مظلوم آن است. روز قدس، پیامی مبنی بر حمایت از ملت فلسطین است. شما تنها نیستید. همبستگی در روز جهانی قدس، پیامی به دشمن مخابره می‌کند و نگرانی و وحشت آن‌ها را دوچندان می‌کند. ما امروز با اعتماد جشن می‌گیریم و احساس امنیت، قدرت و عزت داریم؛ اما رژیم اسرائیل، دیروز، در تمام جبهه‌های خود اعلام آماده‌باش کرد و علیه کشورهای اطراف تهدیداتی را توخالی مطرح کرد. روز قدس، روز یادآوری مسئولیت همگان در قبال فلسطین است و نباید کسی از زیر این مسئولیت شاخه خالی کند. پیام امروز با این حضور [چشمگیر] پیامی مهم و بسیار قوی است.»

آمریکا ضعیف شده است

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «دشمن در تمامی جبهه‌ها اعلام آماده‌باش کرد و می‌ترسید و نگران بود؛ اما محور مقاومت در وضعی آرام قرار داشت. تحولات بزرگی، سال گذشته، در سطح جهانی و در سطح منطقه و همچنین برای ملت فلسطین رخ داد. در سطح جهانی، قدرت آمریکا تضعیف شد و دیگر این کشور همانند سال‌ها و دهه‌های گذشته قوی نبود. شاهد اول برای ضعیف شدن آمریکا، این بود که آن‌ها در ونزوئلا بعد از محاصره اقتصادی وسیاسی مجبور به عقب‌نشینی شدند. شاهد دوم شکست آن‌ها در افغانستان است.»

سید حسن نصرالله افزود: «زلزله‌ای که در افغانستان رخ داد، این باور را به وجود آورد که ثبات منطقه به روابط با آمریکا بستگی ندارد، بلکه این توافق و گفت‌و‌گو است که تضمین‌کننده است. برخی مقامات در کشورهای حاشیه خلیج [فارس] گفتند که باور دارند نمی‌توان برای محافظت از نظام یا کشور به صورت مطلق به آمریکا تکیه کرد. منطقه غرب آسیا و دیگر اولویت آمریکا نیست. اولویت‌های دیگری آن‌ها را مشغول خود ساخته است، مانند جنگ با روسیه و تقابل با چین.»

مشغولیت آمریکا، رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری اشاره کرد: «آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها می‌گویند که اولویت ما اوکراین و تایوان است. زمانی که آمریکا مشغول جبهه‌های جنگ است و دیگر تنها قدرت جهان  نیست، این از نظر راهبردی رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این تحول بین‌المللی فواید مثبتی برای محور مقاومت و نتایج منفی برای رژیم اسرائیل به دنبال دارد. عادی‌سازی روابط به درخواست آمریکا و فشار آن صورت گرفت و آن طور که برخی مقامات صهیونیست دروغ می‌گویند، نبود. حساب کردن روی مسئله فروپاشی مقاومت در مناطق مختلف طی سال‌های گذشته، تماما شکست خورده است.»

تحولات مثبت در یمن و سوریه

سید حسن نصرالله همچنین اظهار داشت: «بازگشت روابط سیاسی سوریه و کشورهای عربی و تلاش ترکیه برای بازگردانی روابط خود با دمشق، تحولات مهمی هستند. یمنی که ما از روز اول همراهشان بودیم، شاهد تحولات مثبتی است. فضای مثبتی را در یمن و عربستان شاهدیم و این باعث خوشبینی و خوشحالی ماست. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر شجاع و دوراندیش انصارالله (حفظه‌الله) از همان روز اول از دفاع از یمن سخن می‌گفت. کسی که باید به مردم جواب دهد، همان کسی است که اهداف بزرگی را مطرح کرد و نتوانست هیچ کدام آن‌ها را در منطقه و در یمن محقق کند.»

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: «ما به ملت عراق، الحشدالشعبی و محور مقاومتش به‌شدت امیدواریم و روی آن‌ها حساب می‌کنیم. نقش کلیدی الجزایر در مسئله فلسطین و اخراج هیأت اسرائیلی از اجلاس آفریقا را می‌ستاییم.»

توافق ایران و عربستان سعودی ثاثیر بسزایی بر منطقه دارد

سید حسن نصرالله در ادامه به توافق ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «توافق ایران و عربستان سعودی ثاثیر بسزایی بر منطقه دارد و فرایند عادی‌سازی روابط را کند خواهد کرد؛ فرایندی که عملکرد احمقانه کابینه فاسد و جنایتکار اسرائیل به کند شدن آن کمک کرد. حساب کردن روی جنگ آمریکا با ایران با حمایت اسرائیل و کشورهای عربی خلیج [فارس]  شکست خورد. پشتیبان حقیقی مقاومت، ایران به رهبری امام سید علی خامنه‌ای است، به همین دلیل بود که آن‌ها مورد تحریم قرار گرفتند و صف‌بندی‌ها علیه آنان شکل گرفت.» 

دبیرکل حزب‌الله همچنین بیان کرد: «اصلاحات قضایی رژیم دشمن، یک جنگ فرسایشی است که نتانیاهو آن را به راه انداخت. اگر مداخلات آمریکا نبود، این جنگ ممکن بود به خون و خونریزی بی‌انجامد و چیزی هم نمانده بود که به این مرحله برسد. چنددستگی در سراسر رژیم صهیونیستی در سطح احزاب صورت گرفت و حتی به میان بازرگانان، سرمایه‌گذاران، ارتش، یگان‌های نظامی و نیروهای ذخیره رسید. روحیه جنگندگی  و فداکاری برای رژیم صهیونیستی به‌شدت کاهش یافته و تمام تلاش‌ها برای ترمیم اعتماد به این رژیم ناموفق بوده است.»

سید حسن نصرالله ادامه داد: «آنچه اخیرا در جنوب لبنان رخ داد، باتوجه به اوضاع از سال ۲۰۰۶ تاکنون یک رویداد مهم و بزرگ بود. من، هفته گذشته، صحبت نکردم، زیرا واقعیت امر نیازمند بررسی و رایزنی با برادران بود. اینکه حزب‌الله به عنوان بخشی از راهبرد مدیریت جنگ، سیاست سکوت را در پیش گرفت، این بهتر است و قطعا دشمن را نیز نگران می‌کند. سیاست سکوت شاید دوستان را نیز نگران کند؛ اما در خصوص نگرانی دوستان باید گفت که این بایست بخشی از فداکاری آن‌ها برای جنگ باشد. این دشمن است که بایست نگران و لرزان بماند.»

دروغ بزرگ نتانیاهو؛ حمله رژیم صهیونیستی به باغ موز

دبیرکل حزب‌الله افزود: «کسی نباید به دشمن متجاوز، اطمینان خاطر بدهد. چرا باید به دشمن اطمینان خاطر دهیم، در حالی که این ترازوی بازدارندگی و قواعد درگیری را مستحکم می‌کند. حفظ قواعد درگیری و بازدارندگی بود که به اذعان خود نتانیاهو در مسئله امتیازدهی و دادن حق نفت و گاز، از لبنان محافظت کرد. دشمنی که لبنانی‌ها را تهدید و به سوریه حمله می‌کند، باید نگران و لرزان بماند. این موازنه بازدارندگی بود که پاسخ اسرائیل را محدود و تمسخرآمیز کرد. مهم‌ترین دروغی که نتانیاهو گفت این بود که آن‌ها زیرساخت‌های حزب‌الله و جنبش حماس را هدف قرار دادند، این دروغ آشکار بود و تمام رسانه‌ها از محل‌هایی که آن‌ها هدف قرار دادند، تصویربرداری کردند. آنجا، تنها فضای باز بود. دشمن صهیونیستی هیچ یک از زیرساخت‌های حزب‌الله را هدف قرار نداد، بلکه تنها دو باغ موز هدف قرار گرفتند.»

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «هر تهدید دشمن، پافشاری ما برای حفظ معادلات بازدارندگی و برای تقابل با تجاوزات آن‌ها علیه لبنان را افزایش می‌دهد. به هر گونه تجاوز یا اقدام امنیتی علیه لبنان بی‌تردید پاسخ مناسبی خواهیم داد. در خصوص سوریه، اینکه چرا به تجاوازت اسرائیل پاسخ داده نمی‌شود، این مسئله در نزد ریاست جمهوری سوریه بسیار مسئله حساب‌شده‌ای است. زمانی که ارتش سوریه در یک خط جنگی به امتداد  صدها کیلومتر مستقر می‌شود، از آن‌ها انتظار نمی‌رود که یک جبهه دیگر ایجاد کنند. ممکن است گروه‌های مسلح از هرگونه تقابل با اسرائیل سواستفاده کنند. موضع سوریه در قبال تجاوازت اسرائیل ممکن است هرلحظه تغییر کند و نتایج محاسبات اشتباه دشمن نیز امکان دارد هر لحظه نمایان شود. آنچه هفته گذشته در خصوص پهپادها در جنوب سوریه رخ داد، نشانه‌ای در خصوص تغییر موضع سوریه است.»

حمایت مالی و تسلیحاتی از اقدامات در کرانه باختری

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «کرانه باختری با صبر، ثبات و مقاومت و تاب فراوان خود، سپر قدس است. حمایت از کرانه باختری، تنها حمایت معنوی و سیاسی نیست، بلکه باید آن‌ها  حمایت مالی نیز بشوند که ما باید همگی باید برای این امر تلاش کنیم. هر کس که می‌تواند سلاح به کرانه باختری برساند، باید این کار را بکند و این مسئولیت همه است. باید از کرانه باختری حمایت کرد، به‌گونه‌ای که باعث پایداری آن‌ها شویم و آن را سرآغاز آزادسازی قرار دهیم.»

هشدار سید حسن نصرالله به رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله در پایان به رژیم صهیونیستی هشدار داد و تاکید کرد: «محاسباتتان، اقداماتتان و گام‌های احمقانه‌تان در قدس یا کرانه باختری یا غزه یا لبنان یا سوریه می‌تواند منطقه را به جنگی بزرگ بکشاند. دشمن میدان‌های نبرد را به چند بخش تقسیم می‌کند و نوار غزه و کرانه باختری را به اقداماتش اختصاص می‌دهد و می‌گوید که قواعد درگیری پابرجاست. من به دشمن می‌گویم که این بازی خطرناک است، احتیاط کن چون قدس خط قرمز است. آن‌ها ترسوتر از آن هستند که به ایران تعرض کنند. ما از لبنان که در سال ۲۰۰۰ پیروز جنگ بود، به همراه امام خمینی و امام خامنه‌ای و تمام رهبران مسلمانان و مسیحیان می‌گوییم که در کنار فلسطین هستیم و از آن دست نخواهیم کشید.»