چرا جهان به انرژی هسته‌ای نیاز دارد؟

 در دورنمای نگرانی های زیست محیطی، هیچ راه واقع بینانه دیگری جز روی آوردن به انرژی هسته ای برای افزایش عرضه به منظور تامین تقاضای مورد انتظار آینده وجود ندارد.

این نشریه آمریکایی در مطلبی با عنوان «چرا آمریکا و جهان به انرژی هسته ای نیاز دارند؟» آورده است: اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا (EIA)، در گزارش چشم انداز بین المللی انرژی سال ۲۰۲۱ خود، به روند عرضه، تقاضا و انتشار انرژی جهانی تا سال ۲۰۵۰ اشاره کرده و نیاز به انرژی هسته ای را به ویژه در بحبوحه تلاش غرب برای کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی روسیه و چالش جهانی مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای مبرم می داند.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که مصرف انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد که دلیل آن رشد اقتصادی قوی، افزایش دسترسی به انرژی و برق و نیز رشد سریع جمعیت در کشورهای غیرعضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OCDE) است.

از دیدگاه نویسنده این مطلب، برآورده ساختن تقاضای مورد نیاز برای انرژی پاک چالشی عظیم خواهد بود که تنها راه‌حل آن روی آوردن به انرژی هسته ای است.

نشنال اینترست در گام نخست نگاهی به وضعیت صنعت هسته ای آمریکا انداخته است. براساس داده های موجود، ناوگان راکتورهای هسته ای ایالات متحده از ماه اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) در ۹۴ راکتور فعال است. با این حال این رقم با چشم انداز چندان مطلوبی روبرو نیست. چراکه به تازگی یکی دیگر از مراکز انرژی هسته ای آمریکا (دوان آرنولد) در ایالت آیووا بسته شده که این علاوه بر ۱۰ راکتور هسته ای دیگری است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون تعطیل شده اند. بماند که هشت مورد دیگر نیز قرار است تا سال ۲۰۲۵ بسته و از رده خارج شوند. بنابراین با ادامه این روند، آمریکا ظرف یک دهه، بیش از ۱۰ درصد از ظرفیت هسته ای خود را از دست می دهد.

از طرفی با توجه به اینکه مزارع بادی و خورشیدی به سرعت در این کشور در حال رشد هستند و ظرفیت تولید برق ۳۰۰ مگاوات و حتی کمتر آنها در مقایسه با میانگین تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق راکتورهای هسته‌ای بسیار ناچیز است، برخی راکتورهای پیشرفته شرکت‌های آمریکایی مانند TerraPower، GE Hitachi Nuclear Energy و X-energy در حال تلاش برای ایمن‌تر شدن و کاهش هزینه‌ها و سرمایه گذاری بر روی بخش هسته ای به منظور تامین برق مورد نیاز باتوجه به ضرورت کاهش تولید گازهای گلخانه ای هستند.

چرا جهان به انرژی هسته‌ای نیاز دارد؟

این نشریه در ادامه مطلب خود با تاکید بر اهمیت انرژی هسته ای در این برهه نوشته است: انرژی هسته ای برای آینده محیط زیست کره زمین اهمیت بسیاری دارد. از طرفی با توجه به تلاش جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و از سوی دیگر افزایش مصرف زغال سنگ به ویژه پس از آغاز جنگ در اوکراین، سیاستگذاران دریافته اند که انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر فناوری قادر به پاسخگویی به نیاز فزاینده به برق نیستند و تنها انرژی هسته ای توانایی تولید برق به میزانی قابل اعتماد را دارند.

نشنال اینترست در پایان استفاده از انرژی هسته ای به ویژه فناوری هسته‌ای پیشرفته را واکنشی درخور قدرت نرم انرژی به جنگ‌افروزی روسیه و نظارت بر محیط ‌زیست برای نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا می داند و تاکید دارد که هیچ راهی غیر از استفاده از انرژی هسته ای به عنوان جایگزین پاک سوخت های فسیلی وجود ندارد.