رسوایی خاندان سلطنتی انگلیس با انتشار اسناد تجارت برده در آفریقا

پس از انتشار اسنادی که نشانگر انتقال یک هزار پوند از یک شرکت آفریقا یی فعال در برده داری به ویلیام سوم پادشاه انگلیس در قرن هفدهم بوده است، چارلز، پادشاه انگلیس اجازه تحقیق درباره ارتباط تاریخی خاندان سلطنتی انگلیس با برده داری در دوران استعماری را صادر کرد.

 به گزارش شبکه آرتی، گروهی از روزنامه نگاران انگلیسی از چارلز، پادشاه انگلیس خواسته اند به دلیل ارتباط خاندان سلطنتی با برده داری عذرخواهی کند.

یک شهروند کنیایی در خصوص انتشار این اسناد گفت: ما نمی‌توانیم در این باره تحقیق کنیم. آن‌ها خودشان باید بیایند و بگویند واقعا چه اتفاقی افتاده است، زیرا همه کسانی که در تجارت برده داری فعالیت می‌کردند به دنبال کشوری برای اجرای مقاصدشان بودند. خاندان سلطنتی انگلیس می‌داند در گذشته چه اتفاقی افتاده است. در آن زمان خاندان سلطنتی از برده داری سود می‌برد. خاندان سلطنتی باید غرامت بپردازد.  

شهروند کنیایی دیگری گفت: ما تجربه برده داری را در کشورمان داشتیم. آن‌ها باید عمل کنند، نه این که فقط بگویند این کار‌ها انجام شده است. خاندان سلطنتی انگلیس می‌داند که چه افتضاح‌هایی در آفریقا به بار آورده است. به آن کشور‌ها بروید و در عمل و نه در حرف شروع به جبران کنید.

به بردگی گرفتن سیاه‌پوستان که از قرن ۱۵ میلادی آغاز شده بود از قرن ۱۶ تا اوایل قرن ۱۹ در جهان رونق گرفت و انگلیسی‌ها در قرن ۱۷ و ۱۸ با ربودن انسان‌های آزاد به ویژه از غرب آفریقا و انتقال آن‌ها به آمریکا و اروپا به مهم‌ترین تاجر برده در جهان تبدیل شدند.

رسوایی خاندان سلطنتی انگلیس با انتشار اسناد تجارت برده در آفریقا

در قرن ۱۸ انگلیس با قدرت‌نمایی دریایی در مقابل رقیبان استعمارگرش یعنی هلند، فرانسه، اسپانیا و پرتغال به صاحب اصلی تجارت پرسود برده تبدیل شد. برآورد می‌شود نیمی از کل برده‌های جهان با کشتی‌های انگلیسی جابه‌جاشده‌اند و این کشتی‌ها برای حمل برده از آفریقا حدود ۱۰ هزار سفر انجام داده‌اند.

براساس اسناد و مدارک موجود، همه امور مربوط به تجارت برده از دزدیدن سیاه‌پوستان از روستا‌ها و قبایل آفریقایی گرفته تا فروش آن‌ها در کشور مقصد، تحت عنوان فعالیت تجاری و کاملا قانونی در انگلیس انجام می‌شد.

مجوز‌های تجارت برده را بنا به قوانین انگلیس نهاد سلطنت صادر می‌کرد و برای نمونه می‌توان به مجوز تأسیس شرکت سلطنتی آفریقا "رویال آفریقا" اشاره کرد که انگلیس را به بزرگ‌ترین صادرکننده برده به آمریکا تبدیل کرد.