در دولت سیزدهم شاهد افزایش همکاری با کشورهای منطقه و آفریقایی بودیم

 جواد منصوری کارشناس بین‌الملل درباره دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم در یکسال گذشته گفت: دولت سیزدهم با این دیدگاه که با همه دولت‌هایی که تمایل کار با ایران داشته باشند و منافع و احترام متقابل را حفظ کند، آمادگی همکاری دارد.

وی افزود: دولت‌های غربی حاضر نشدند که با این دیدگاه با دولت سیزدهم کار کنند لذا از همان ابتدا شرط‌ و شروط‌ها، برخوردها و حمایت‌هایشان از جریان‌های ضدانقلاب نشان داد که تمایلی به کار از موضع برابر و قانونی و منافع متقابل ندارند و این نکته‌ای بود که بر روابط خارجی ما با آنها تاثیر گذاشت.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن عنوان کرد: طبیعتا روابط‌مان سردتر و کمتر و حتی ادبیات قدری خصمانه‌تر و تحریم‌ها بیشتر شد و این کاری بود که آنها انجام دادند اما در روابط با همسایگان در راستای همین سیاست پیشرفت‌های زیادی انجام شد و همانطور آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت ما در روابط با قالب همسایگان نسبت به گذشته بهتر و فعال‌تر شده است.

در دولت سیزدهم شاهد افزایش همکاری با کشورهای منطقه و آفریقایی بودیم

افزایش همکاری ایران در منطقه اوراسیا

منصوری خاطرنشان کرد: همچنین در منطقه آسیا و اوراسیا تحرکات سیاسی ما نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. روابط‌مان با هند، چین، روسیه، آسیای میانه و حتی اروپا و تا حدودی برخی از کشورهای منطقه مانند قفقاز نسبت به گذشته تفاوت داشته است به شکلی که تبادل هیات‌ها، سطح هیات‌ها، میزان همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی با این منطقه نسبت به دو سال قبل شاید بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی هم روابط ما فعال شده است اما متاسفانه برخی از سازمان‌های بین‌المللی تحت تأثیر و نفوذ کشورهای اروپایی و آمریکایی تمایلی به توسعه همکاری با ایران از خود نشان ندادند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: اما ایران توانست علاوه بر عضویت در شانگهای که موقعیت خوبی را برای ایران به لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی فراهم می‌کند در آینده نزدیک به عضویت بریکس درآید و موجب گسترش و تعمیق روابط با تعدادی از کشورهایی است که امکانات مناسبی برای همکاری با ایران دارند.

منصوری اظهار کرد: هنوز جای کار برای توسعه روابط فراوان است اگرچه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، تحولات مهمی در سطح بین‌المللی به‌وجود آمد اما قطعا این تحولات بر روابط خارجی ایران تاثیرگذار بوده است. قضیه اوکراین و قضایای مربوط به تایوان، مسائل مربوط به غرب آسیا که تغییرات را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که به وجود آمده این است که کشورهای اروپایی وضعیت گذشته را ندارند و به عبارت دیگر نمی‌توانند از موضع قدرت صحبت کنند اما در عین حال حاضر نیستند که دست از دیدگاه‌ها و مواضع‌شان بردارند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی یادآور شد: تغییرات کلی به وجود آمده است که این تغییرات اگرچه ممکن است هنوز خیلی گسترده نباشد اما در مسیری است که وضعیت روابط خارجی ما را حتما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منصوری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت سیزدهم تحرکی را در آفریقا و آمریکای لاتین شروع کرده است که به نظر می‌رسد در آینده قدری وضعیت روابط ما با آنها فعال‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر با برزیل و یکی دو کشور آمریکای لاتین، ونزوئلا و تا حدودی آرژانتین تحرک در روابط پیدا کرده‌ایم و کارهای بزرگی در حال انجام است. با آفریقا و برخی کشورها اقداماتی را شروع کرده‌ایم و نظر می‌رسد در آینده این روابط اثرات بیشتری از خود نشان دهد.