رسانه‌های خبری اصلی آمریکا در خطر کنارگذاشته شدن

وقتی صحبت از رسانه‌های خبری و تأثیری که بر دموکراسی و قطب‌سازی سیاسی در ایالات متحده دارند به میان می‌آید، آمریکایی‌ها احتمالاً می‌گویند اثرات منفی این رسانه‌ها بیشتر از مزایای آنها است.

طبق نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس/نورک و مرکز تحقیقات روابط عمومی و حقوق بشر رابرت اف کندی، تقریباً سه چهارم افراد بالغ در ایالات متحده می‌گویند رسانه های خبری در حال افزایش قطب‌بندی سیاسی در این کشور هستند و کمتر از نیمی از آنها می‌گویند اعتماد کمی به توانایی رسانه‌ها برای گزارش منصفانه و دقیق اخبار دارند یا به هیچ وجه به توانایی رسانه‌ها اعتماد ندارند.

این نظرسنجی که پیش از روز جهانی آزادی مطبوعات - روز چهارشنبه - منتشر شد، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نگرانی‌های زیادی در مورد اطلاعات نادرست - و نقشی که خودِ رسانه‌ها به همراه سیاستمداران و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در انتشار آن بازی می‌کنند - دارند، اما بسیاری نیز نگران تهدیدهای فزاینده علیه امنیت خبرنگاران هستند.

این تضعیف اعتماد ممکن است بسیاری از آمریکایی‌ها را وادار کند رسانه‌های خبری اصلی را کنار بگذارند که بیشتر به سود رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های غیرقابل اعتمادی که ادعاهای گمراه‌کننده را منتشر می‌کنند، خواهد بود که به نوبه خود، به تشدید معضل دوقطبی شدن جامعه منجر می‌شود.

در حالی که اکثریت اندکی از آمریکایی ها می گویند تا حدی به توانایی رسانه های خبری در گزارش کامل و منصفانه اخبار اعتماد دارند، تنها 16 درصد می گویند که به آنها اعتماد دارند. 45 درصد می گویند اعتماد کمی دارند یا اصلاً اعتماد ندارند.

این نظرسنجی رابطه پیچیده بسیاری از آمریکایی‌ها با رسانه‌ها را نشان می‌دهد. اکثریت آنها، گزارش‌های عمیق و تحقیقی را برای درک مسائلی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند بسیار مفید ارزیابی می‌کنند، اما آنها به احتمال زیاد به طور منظم فقط تیترها و سرفصل‌ها را می‌خوانند و برای مطالعه تمامی مندرجات مقالات تحقیقی زمان نمی‌گذارند. در حالی که اعتماد کلی به رسانه‌ها پایین است، بیشتر پاسخ‌دهندگان می‌گویند رسانه‌ها دست‌کم تا حدودی در پوشش موضوعاتی که به آنها اهمیت می‌دهند، خوب عمل می‌کنند.

رسانه‌های خبری اصلی آمریکا در خطر کنارگذاشته شدن

از هر 10 نفر، 4 نفر می‌گویند مطبوعات برای آسیب رساندن به دموکراسی تأثیری مخرب دارند، در حالی که تنها 2 نفر از هر 10 نفر می‌گویند مطبوعات برای محافظت از آن نقش مطلوبی دارند.

جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها، رسانه‌های خبری را مضرتر ارزیابی می‌کنند، به طوری که 61 درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند رسانه‌های خبری به دموکراسی آسیب می‌زنند، در مقایسه با 23 درصد از دموکرات‌ها و 36 درصد از افراد مستقل که به هیچ یک از احزاب تمایل ندارند. اکثریت در سراسر تقسیمات حزبی می‌گویند رسانه‌های خبری به شکاف سیاسی دامن می‌زنند، اما جمهوری‌خواهان بسیار بیشتر از دموکرات‌ها می‌گویند این اتفاق نمودی مشهودتر دارد. همچنین بیشتر جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند اخبار به شدت تحت تأثیر دولت ایالات متحده و دیدگاه‌های سیاسی روزنامه‌نگاران است.

نگرانی در مورد تهدید ناشی از اطلاعات نادرست، در میان آمریکایی‌ها در هر دو حزب مشترک است، به طوری که از هر 10 آمریکایی بزرگسال، 9 نفر می‌گویند اطلاعات نادرست یک معضل است. یک سوم آمریکایی‌های بزرگسال می‌گویند هر روز مطالبی با ادعاهای نادرست از سیاستمداران یا عناوین گمراه‌کننده می‌بینند.

رسانه‌های اجتماعی نقشی کلیدی در این حوزه ایفا می‌کنند و تقریباً دو سوم از پاسخ‌دهندگان می‌گویند وقتی یک خبر را در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، انتظار دارند نادرست باشد.