موشک‌های مقاومت چگونه افتخار صنعت نظامی رژیم صهیونیستی را نابود کردند؟

 سامانه « گنبد آهنین » رژیم صهیونیستی که تا سال‌های گذشته صهیونیست‌ها به آن افتخار می‌کردند و قصد فروش گسترده آن به برخی کشورهای عربی را نیز داشتند، بعد از نبرد «شمشیر قدس» در مه 2021 میان گروه‌های فلسطینی و ارتش رژیم اشغالگر، به‌شکل قابل‌توجهی نقاط ضعف خود را به نمایش گذاشت و موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شد.

عملکرد ضعیف و ناامیدکننده این سامانه در سایر مراحل درگیری مقاومت فلسطین و ارتش صهیونیستی داخل اراضی اشغالی بعد از جنگ ماه مه نیز همچنان ادامه داشت و در جدیدترین مورد، گنبد آهنین ناکامی بزرگی در برابر موشک‌های مقاومت که طی چند هفته گذشته به‌سمت مواضع اشغالگران شلیک شده‌اند، برای خود ثبت کرد.

شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته گروه‌های مقاومت در نوار غزه در پاسخ اولیه به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه اسرای فلسطینی که منجر به شهادت شیخ «خضر عدنان» اسیر 44ساله فلسطینی بعد از حدود 3 ماه اعتصاب غذا شد، 22 راکت به‌سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه شلیک کردند، بعد از آن رسانه‌های عبری با انتقاد شدید از عملکرد ضعیف سامانه گنبد آهنین اعتراف کردند که این سامانه تنها 2 فروند از موشک‌های مذکور را رهگیری کرده است و همین مسئله موجب شد ارتش اسرائیل برای بررسی علت شکست‌های پی‌درپی این سامانه خود کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد.

در همین زمینه «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم و تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشت جدید خود نوشت: یکی از بارزترین شگفتی‌های جنگ اخیر که بین گروه‌های مقاومت فلسطین و ارتش رژیم اشغالگر بعد از شهادت شیخ «خضر عدنان» رخ داد، شکست سامانه گنبد آهنین بود که  صهیونیست‌ها آن را افتخار صنعت نظامی خود می‌دانند، اما این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت که از غزه به‌سمت مواضع دشمن شلیک شدند، ناکام ماند.

موشک‌های مقاومت چگونه افتخار صنعت نظامی رژیم صهیونیستی را نابود کردند؟

عطوان افزود: ارتش رژیم صهیونیستی به این شکست اعتراف کرده مدعی شد که وقوع نقص فنی بر عملکرد این سامانه تأثیر گذاشت و منجر به کاهش سرعت عملکرد آن و در نتیجه شکست این سامانه در رهگیری موشک‌هایی که از غزه و نیز از جنوب لبنان می‌آیند، شد. روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» به‌نقل از کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که میزان موفقیت سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های مقاومت از 67 درصد بیشتر نیست، این درصد در مقایسه با آنچه «دنیل هاجری» سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی بود و می‌گفت که گنبد آهنین 90 درصد موشک‌های غزه را رهگیری کرده است، بسیار کم است و دروغ بودن این ادعا را نشان می‌دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: این شکست سامانه گنبد آهنین منجر به زخمی شدن بیش از 10 صهیونیست اطراف نوار غزه شد که اتفاق خطرناکی برای رژیم اشغالگر بود. ارتش رژیم صهیونیستی و سخنگویان آن تلاش دارند وانمود کنند که نقص فنی در سامانه گنبد آهنین موجب شکست آن در رهگیری موشک‌های غزه شد، اما واقعیت آن است که این سامانه کاملاً سالم است و در وضعیت سابق قرار دارد و آن چیزی که تغییر کرده، میزان پیشرفت موشک‌های مقاومت و افزایش دقت و تأثیر آنهاست، همچنین کسانی که بر پرتاب این موشک‌ها نظارت دارند، آموزش‌های فشرده عملی و نظری را برای به‌روز کردن مهارت‌های خود، چه داخل و چه خارج از فلسطین اشغالی دریافت کرده‌اند.

این تحلیلگر فلسطینی ادامه داد: آنچه می‌خواهیم بر آن تأکید کنیم این است که گروه‌های مقاومت، چه داخل فلسطین اشغالی و چه خارج از آن در مرزهای مجاور مانند جنوب لبنان، اکنون در حال ایجاد قواعد درگیری جدید و پیشرفته هستند که از بارزترین آنها ایجاد هماهنگی میان حمله موشکی به مواضع دشمن و تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری به‌شکل هم‌زمان است. حملات مسلحانه و پی‌درپی که توسط گردان‌های جنین، عرین‌الاسود، نابلس، گردان‌های عزالدین القسام، الاقصی و سرایا القدس از ابتدای سال جاری میلادی انجام شده و با هلاکت بیش از 20 نظامی صهیونیست همراه بود، در چارچوب همین قواعد جدید درگیری است.

بر اساس این مقاله: گردان‌های مقاومت هنوز انتقام شهادت شیخ خضر عدنان و یورش وحشیانه 200 نظامی و عناصر امنیتی و نیروهای ویژه ارتش رژیم اشغالگر به شهر قدیمی نابلس در هفته گذشته را که منجر به شهادت 3 تن از رزمندگان مقاومت شد، نگرفته‌اند.  نکته قابل توجه این است که گردان‌های مقاومت در کرانه باختری، در سکوت و به‌دور از هیاهوی رسانه‌ای فعالیت می‌کنند و ما بعید نمی‌دانیم که به‌زودی اخباری درباره عملیات‌های انتقام‌جویانه بزرگ علیه نظامیان رژیم اشغالگر منتشر شود؛ همانند عملیات تل‌آویو و الخضیره و دیزنگوف و بئر السبع و حواره و... .

عبدالباری عطوان تصریح کرد: سامانه گنبد آهنین که با میلیاردها دلاری که از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌رود، ساخته شده است، نتوانست شهرت و اعتبار جعلی رژیم صهیونیستی را بالا ببرد و موشک‌های فلسطینی مانع تحقق این هدف اشغالگران شدند؛ درست همان‌طور که حزب‌الله در جنگ جولای 2006 با موشک کورنت، افسانه تانک‌های «مرکاوا»ی ارتش رژیم اشغالگر را نابود کرد، همچنین به‌زودی می‌بینیم که عربده‌کشی جنگنده‌های اف16 و اف15 این رژیم نیز پایان خواهد یافت، به‌ویژه بعد از آن‌که اذهان قدرتمند مقاومت در نوار غزه و جنوب لبنان شروع به توسعه موشک‌های زمین به هوای خود کرده‌اند و این موشک‌ها قادر به هدف قرار دادن جنگنده‌های دشمن صهیونیستی هستند.

در پایان این مقاله آمده است: رزمندگان مقاومت در کرانه باختری مشغول ساخت مسلسل هستند و به زودی‌موشک نیز خواهند ساخت. تا زمانی که اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین و تجاوزات آنها علیه مردم این سرزمین و ترور جوانان آن و قطع درختان زیتون فلسطینیان ادامه داشته باشد، مقاومت این ملت نیز ادامه خواهد داشت و ما برای هزارمین بار می‌گوییم که رژیم اشغالگر نفس‌های آخر خود را می‌کشد و سال 2023 شاهد ظهور مقاومتی متفاوت از قبل خواهد بود.