بیانیه سوریه بعد از تصمیم اتحادیه عرب

وزارت امورخارجه سوریه امروز (یکشنبه، ۷می) طی بیانیه‌ای از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن کرسی دمشق در این اتحادیه، استقبال و آن را روندی مفید برای تمام کشورهای عربی توصیف کرد.

براساس گزارش شبکه «الاخباریه»، در بیانیه وزارت خارجه دمشق آمده است:  سوریه با اهتمام و جدیت تصمیم نهایی نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه را دنبال کرد.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: سوریه روندها و تعاملات مثبتی را که در حال حاضر در منطقه عربی در حال وقوع است دنبال کرده و معتقد است که روند کنونی به سود همه کشورهای عربی و در چارچوب دستیابی به ثبات، امنیت و رفاه برای مردم این کشورهاست.

وزارت خارجه دمشق افزود: سوریه بر اهمیت گفت‌وگو و اقدام مشترک برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رویِ کشورهای عربی تاکید می‌کند؛ دمشق به عنوان یکی از اعضای موسس اتحادیه عرب، بر موضع مستمر خود را در مورد نیاز به تقویت اقدامات مشترک عربی تاکید می‌کند.

دولت دمشق در ادامه این بیانیه افزود: سوریه تاکید دارد که مرحله بعدی مستلزم رویکرد مؤثر کشورهای در سطوح دوجانبه و جمعی مبتنی بر گفت‌وگو و احترام متقابل است.

شورای اتحادیه عرب امروز جلسه فوق العاده‌ای را در سطح وزرا به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد. ساعاتی بعد، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند.

در بیانیه اتحادیه عرب درباره لغو تعلیق عضویت سوریه آمده است: مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته خواهد شد و گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود.