منافع آمریکا در بی ثباتی و نا امنی منطقه است

در سال‌های گذشته، موضوع فسادانگیزیِ حضور آمریکا یی‌ها در منطقه‌ی غرب آسیا یکی از محور‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های دیپلماتیک و بین‌المللی ایشان بوده است. رهبر انقلاب در دیداری که در اوایل سال ۹۸ با نخست‌وزیر عراق داشتند با اشاره به روند تحولات این کشور به این مسئله پرداختند که اساسا دولت آمریکا دموکراسی در عراق و استقلال این کشور را به ضرر منافع خود می‌داند.

موضوعی که رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با عبداللطیف رشیدرئیس جمهور عراق نیز بار دیگر نسبت به آن تاکید کردند و از اشتباه و زیادی بودن حتی یک آمریکایی در عراق صحبت کردند.

در این باره علیرضا تقوی کارشناس سیاست خارجه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:درباره تامین کردن امنیت در منطقه در ۲ دهه اخیر توسط آمریکایی‌ها سوال مهم آن است که داعش را چه کسی نابود کرد.

داعش برای امنیت منطقه تهدید بزرگی بود کدام طرف در این نابودی دخیل بود آیا آمریکا داعش را نابود کرد با نیرو‌های حشدالشعبی، ایران و یا حزب الله لبنان.

آمریکا درکدام عملیات بزرگ بر علیه داعش نقش داشت، در کدام عملیات پشتیبانی هوایی کرد و نیروی زمینی ارتش فرستاد. آن‌ها تنها اقدامات تبلیغاتی انجام دادند و‌اتفاقا منبع و منشا نا امنی در منطقه آن‌ها بودند.

وی گفت: آمریکایی‌ها در سوریه، در شرق فرات و منطقه طنف حضور غیر قانونی دارند. آن‌ها با اجازه کدام دولت در سوریه حاضر هستند، مگر دولت رسمی و قانونی سوریه بار‌ها اعلام نکرده که حضور آمریکایی‌ها غیر قانونی است چرا آن‌ها همچنان حضور دارند. بنا بر این آن‌ها تنها به خاطر منافع خود در این منطقه حضور دارند و اتفاقا از تنش و نا امنی در منطقه سود می‌برند. هر چه منطقه نا امن‌تر باشد منافع آمریکا بهتر تامین می‌شود. چون اگر ثبات و امنیت نباشد آن‌ها بهانه‌ای برای حضور ندارند و توسعه کشور‌ها و رشد اقتصادی آن‌ها متوقف می‌شود چیزی که آن‌ها مایل نیستند کشور‌های منطقه غرب آسیا خصوصا کشور‌های مسلمان و عضو محور مقاومت از یک رشد و ثبات اقتصادی و امنیتی و سیاسی بر خوردار باشد.

منافع آمریکا در بی ثباتی و نا امنی منطقه است

وی درباره خروج آمریکایی‌ها از منطقه گفت: آن‌ها باید هزینه ماندن در منطقه را بیشتر از فایده آن تشخیص دهند تا از این منطقه خارج شوند. اگر آن‌ها متوجه شوند که در منطقه هزینه مادی و انسانی و تلفات آن‌ها بالا می‌رود فرار می‌کنند. مانند افغانستان که آن‌ها به زمانی که متوجه شدند حضورشان باعث افزایش تلفات می‌شود و هزینه‌ی بالایی را شامل می‌شود، ناچار این کشور را ترک کردند، این اصل هزینه و فایده یک اصل در سیاست خارجه است و معتقد هستم باید هزینه حضور آمریکا را بالا ببریم و دوما کشور‌های منطقه تفهیم کنیم خودمان می‌توانیم امنیت منطقه را فراهم کنیم ونیاز به حضور خارجی‌ها نیست، ارتباطی که در برقرای رابطه با عربستان و بهبود ارتباط با بحرین و امارات را از دست همین جنس اقدامات می‌دانیم.

وی گفت تشخیص من آن است که منطقه آرام آرام به مکانی آری از حضور آمریکایی‌ها آن هم به صورت تدریجی تبدل خواهد شد چرا که آمریکا اکنون دیگر برای کشور‌های عربی انتفاعی ندارد و آن‌ها به زودی مجبور به ترک منطقه می‌شوند. چرا که آن‌ها اگر خواستار امنیت هستند این امنیت از طریق نیرو‌هایی مثل حشد الشعبی تامین می‌شود و پلیس و ارتش عراق می‌تواند امنیت را تامین کند و نیازی به آمریکایی‌ها نیست.

وی در انتها گفت:امروز از نظر کشور‌های منطقه ایران به هیچ وجه تهدیدی نیست و آن‌ها متوجه شدند آمریکایی‌ها  برای آن‌ها سودی ندارند و آرام آرام در حال فاصله گرفتن از آن‌ها هستند. بنا براین اراده کشور‌های منطقه باید به سمتی رود و هزینه حضور آمریکا را در منطقه بالاتر رود و کشور‌های منطقه باید متوجه شوند که اتفاقا حضور آمریکا باعث دردسر است و اگر به مراودات دوجانبه بدون مداخلات آمریکایی‌ها روی آورند امنیت و ثبات بهتری دارند و‌معتقد هستم توافق ایران و عربستان تلیعه چنین رویکردی در منطقه بوده است.