هشدار آمریکا به امارات درباره «عواقب دوستی» با روسیه و چین

به گفته یک مقام ارشد در دولت جو بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا ، رئیس امارات اخیراً روابط خود با مسکو و پکن را بهبود بخشیده است که بر روابط این کشور با واشنگتن تأثیر منفی گذاشته است.

در این گزارش آمده است: "مقامات آمریکایی به محمد بن زید آل نهیان هشدار دادند که همکاری بیش از حد نزدیک با این کشورها (روسیه و چین) در مسائل نظامی و اطلاعاتی، روابط با آمریکا را به خطر می‌اندازد.

در عین حال به گفته این مقام، رئیس‌ امارات در ماه‌های اخیر بیشتر با مقامات آمریکایی درباره روسیه و چین مشورت کرده است و روابط با ایالات متحده در حال بهبود است.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد که محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در حال آماده شدن برای یک سفر رسمی به واشنگتن است.

به گزارش «وال استریت ژورنال» این در حالی است که ایالات متحده و امارات در حال آماده سازی یک توافق رسمی در زمینه دفاعی و تجاری پس از تعهد مشترک ۱۰۰ میلیارد دلاری برای پروژه‌های انرژی پاک هستند که هدف اصلی دولت بایدن است. ‌

این روزنامه می‌گوید اماراتی‌ها روابط خود را با روسیه و چین که رقیبان آمریکا هستند، گسترش داده‌اند و از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد، بن زاید و امارات برنده بازآرایی ژئوپلیتیکی بودند.

آمریکا به امارات درباره «عواقب دوستی» با روسیه و چین هشدار داد

این روزنامه خاطرنشان کرد که استراتژی «دوست با همه» آزمونی برای روابط با واشنگتن، بزرگترین متحد نفتی امارات است، زیرا بن زاید نقش رهبری را در خاورمیانه جدید نزدیک به روسیه و چین بر عهده می‌گیرد.

به نقل از میدل ایست نیوز، مقامات ارشد اماراتی در مصاحبه‌هایی گفتند: بن زاید روابط نزدیک امارات با ایالات متحده را مانعی برای روابط با مسکو یا پکن نمی‌داند. در عوض، آن‌ها می‌گویند که چنین روابطی می‌تواند به واشنگتن کمک کند.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات نیز گفته: ما با رقابت میان قدرت‌های بزرگ تعریف نخواهیم شد.