امیر قطر راهی عراق می‌شود

 یک منبع دولتی عراق امروز (چهارشنبه) به وبگاه ایرث نیوز گفت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر قرار است ماه آینده میلادی به بغداد سفر کند.

او با «مهم» توصیف کردن این سفر گفت که امیر قطر قصد دارد در بغداد با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و همچنین تعدادی از رهبران سیاسی عراق دیدار و گفت‌و‌گو کند.

به گفته این منبع دولتی عراقی، تمیم بن حمد همچنین قرار است در خصوص پرونده‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، همکاری امنیتی و مسائل دیگر با مقامات عراقی به رایزنی بپردازد.

امیر قطر آخرین بار در ششم شهریور ۱۴۰۰ برای حضور در نشست بغداد، راهی عراق شد. نشستی که با حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی برگزار شد.

سفر قریب الوقوع امیر قطر به عراق در شرایطی است که دو طرف همکاری‌های اقتصادی وسیعی در حوزه نفت و گاز را کلید زده‌اند و روز گذشته نیز «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق در نشست اقتصادی قطر حضور یافت و گفت که دوحه تمایل بالایی برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف نفت و گاز در عراق دارد.

امیر قطر راهی عراق می‌شود

در این راستا قطر اخیرا با مالکیت ۲۵ درصد از سهام پروژه GGAT عراق که هدف آن توسعه منابع گاز طبیعی است، موافقت کرده است. در این پروژه شرکت دولتی «نفت بصره» ۳۰ درصد و شرکت توتال انرژی فرانسه نیز ۴۵ درصد سهم خواهد داد.

اما خارج از تمایل بالای قطری‌ها برای حضور در بازار انرژی عراق، دوحه نفوذ زیادی نیز در میان برخی گروههای سیاسی اهل سنت به خصوص گروههای اخوانی دارد. روابط دوحه و اقلیم کردستان نیز شاهد تحول بوده و قطر دو هفته پیش از قصد خود برای افتتاح کنسولگری در شهر اربیل خبر داد.