تهدید دسانتیس- پنس برای نامزدی ترامپ

باوجود اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا که اوایل نوامبر ۲۰۲۴ (میانه آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد، راه نسبتاً طولانی در پیش است اما نامزدهای دو طرف برای حضور در انتخابات خیز برداشته‌اند.

در حزب دموکرات درکنار «جو بایدن» رئیس جمهوری کنونی نام افرادی چون «ماریان ویلیامسون» نویسنده مشهور آمریکایی، «رابرت اف‌ کندی جونیور» برادرزاده جان اف‌ کندی و «میشل اوباما» همسر رئیس‌جمهوری سابق به چشم ‌می‌خورد.

برخلاف حضور کمرنگ و کم‌تعداد نامزدهای احتمالی دموکرات، شاهد لشکرکشی از سوی جمهوریخواهان هستیم و جدیدترین نامزد، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که به تازگی برای شرکت در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام آمادگی و نامزدی کرده‌است.

پنس در این مرحله با سایر سیاستمدارن حزب جمهوری‌خواه برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تلاش خواهد کرد و باید در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴، شریک سابق خود، دونالد ترامپ را به چالش بکشد.

پنس به مدت چهار سال معاون وفادار ترامپ بود و از نادر اطرافیان رئیس‌جمهوری به شمار می‌رفت که تا پایان دولت دوام آورد اما تسخیر کنگره روابط آنها را بر هم زد. همچنین امتناع پنس از حمایت طرح غیرقانونی ترامپ مبنی بر مختل کردن انتخابات ۲۰۲۰ و انتقادهای بعدی او از ترامپ بر دامنه اختلاف‌های آنها افزود.

درباره رزومه سیاسی پنس لازم به ذکر است که او به عنوان فرزند یک کهنه‌سرباز جنگ کره، کار خود را در سیاست محافظه‌کارانه با مجری‌گری رادیویی آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ به عضویت در مجلس نمایندگان درآمد و تا سال ۲۰۱۳ در این سمت باقی ماند. او همچنین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ فرماندار ایندیانا بود. در این سمت، بزرگترین کاهش مالیات در تاریخ این ایالت را تصویب و لایحه‌هایی را برای محدود کردن سقط جنین و حمایت از آزادی مذهبی امضا کرد.

تهدید دسانتیس- پنس برای نامزدی ترامپ

اینک پنس هشتمین نفری است که وارد رقابت های مقدماتی انتخاباتی آمریکا می‌شود. نامزدهای دیگر علاوه بر ترامپ عبارتند از «ران دسانتیس» فرماندار تندروی فلوریدا، «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «آسا هاچینسون» فرماندار سابق آرکانزاس، «ویوک راماسوامی» یک کارآفرین، «لری الدر» مجری رادیو و سناتور «تیم اسکات» از کارولینای جنوبی.

شاید پنس شانس زیادی برای شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نداشته باشد، اما افشاگری های او علیه رییس سابقش در جریان رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان می تواند لطماتی به ترامپ وارد کند که البته این جدال چه بسا به نفع دسانتیس تمام شود؛ فردی که جدی‌ترین رقیب ترامپ به شمار می‌رود.

دسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا در نظرسنجی ها نیز محبوبیت به نسبت بالایی برخوردار است. وی برای رقابت با ترامپ سخت تلاش کرده‌است و به عنوان نامزدی قوی برای جانشینی او در این مرحله اولیه در نظر گرفته می‌شود. دسانتیس در انتخابات میان‌دوره‌ای با بیش از ۱.۵ میلیون رای به طور مجدد انتخاب شد که بیشترین میزان در این ایالت در بیش از چهار دهه گذشته است.

این وکیل تحصیل‌کرده در دانشگاه «هاروارد» و «ییل» در ۴۴ سالگی هنوز در سیاست آمریکا تازه وارد است. دسانتیس پیش از این در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده‌بود که ماموریت در عراق را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ از اعضای کمتر شناخته شده مجلس نمایندگان بود.

درخشش ستاره اقبال دسانتیس از زمانی که در سال ۲۰۱۹ فرماندار فلوریدا شد به طور قابل توجهی فزونی یافت. او در این نقش خود را قهرمان هوادار محافظه‌کاری معرفی می‌کند.

به نظر می‌رسد ترامپ دسانتیس را به دقت زیر نظر دارد و بتازگی لقب «ران دی‌سنکتیمونیوس» (نامقدس) را به رقیب خود داده و تهدید کرده که در صورت نامزدی او در انتخابات، جزئیات ناخوشایندی درباره او منتشر خواهدکرد. بنابراین اگرچه حضور دسانتیس در انتخابات کابوس ترامپ است اما نامزدی پنس نیز که از اواخر دولت ترامپ شکاف میان آنها تعمیق شد، برای رئیس جمهور سابق پرهزینه خواهد بود.