ببینید| گشت زنی طالبان برای نماز اول وقت

  پلیس اخلاق در افغانستان یک موضوع بحث برانگیز است، طالبان آن را پلیسی اسلامی می‌دانند که برای «امر به معروف و نهی از منکر» کار می‌کند، در حالی که دیگران با آن به دلیل نقض آزادی و حیثیت شهروندان مخالفت می‌کنند، زیرا این پلیس تفسیر سخت‌گیرانه جنبش را ترویج و اعمال می‌کند.

به گزارش ، از زمان بازگشت طالبان به قدرت، پلیس اخلاق وزارت ترویج امر به معروف و نهی از منکر نقش محوری را در شکل گیری هویت جدید در افغانستان، مطابق با دیدگاه‌های افراطی این جنبش، ایفا کرده است. این سازمان به طور منظم در مراکز خرید، رستوران‌ها و خیابان‌ها گشت می‌زند تا از اجرای دقیق قوانین اسلامی اطمینان حاصل کند.

در خیابان‌های کابل، پلیس اخلاق را می‌بینیم که در خیابان‌ها پرسه می‌زند، بازرسی منظم خودرو‌ها انجام می‌دهند و بر اهمیت گذاشتن ریش، پوشیدن برقع و اقامه نماز به موقع تاکید می‌کنند. آن‌ها همچنین از فروشگاه‌ها بازدید می‌کنند تا مطمئن شوند که موسیقی پخش نمی‌کنند.

سمندر خان هاشمی، رئیس پلیس اخلاق طالبان می‌گوید: در ابتدا مشکلات زیادی داشتیم، اما الان همه چیز خوب پیش می‌رود، دیگر در آرایشگاه موسیقی نمی‌شنویم، در عوض آیات قرآن طنین انداز می‌شود.

طالبان با صدور فرمانی زنان را ملزم به پوشیدن برقع در اماکن عمومی و دعوت به ماندن در خانه‌های خود در صورت نداشتن کار مهم در خارج از خانه کرده و در فرمانی توصیه‌های متعددی در مورد نحوه پوشش زنان منتشر کرده است. این همان چیزی است که پلیس اخلاق به دنبال آن است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر با تفسیر سختگیرانه خود از این جنبش، که شامل قوانین سخت لباس پوشیدن، اعدام در ملاء عام و شلاق بود، افغان‌ها را به وحشت انداخت، اما مقامات طالبان می‌گویند که به سیاست‌های سختگیرانه‌ای که قبلا اعمال می‌شد بازنخواهند گشت.

محمدصادق، نماینده روابط عمومی در این وزارت، تأیید می‌کند که پلیس اخلاق ممکن است کسی را مجازات نکند و در صورت عدم پاسخگویی به توصیه ها، موضوع به پلیس عادی ارجاع می‌شود.

صادق می‌افزاید: در زمان حکومت قبلی ما، مردم سعی می‌کردند خدمات ما را بد نشان دهند. اما اینطور نیست. وقتی یک افسر در بلخ به یک راننده سیلی زد، بلافاصله او را اخراج کردیم.