زلنسکی: به نظر من سفر رهبران آفریقا به روسیه هیچ معنایی ندارد

 ولودیمیر زلنسکی ، رئیس‌جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد: این تصمیم آنهاست و معلوم نیست چقدر منطقی است؛ اما آنها رهبران کشورهای آزاد هستند و بنابراین این انتخاب آنهاست.

پیش از این، زین دانگور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفته بود که "سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری این کشور و رهبران پنج کشور آفریقایی دیگر در اوایل ژوئن در چارچوب ابتکار صلح آفریقا از مسکو و کی‌یف بازدید خواهند کرد."

وی تاکید کرد که "رهبران آفریقا در جریان ملاقات با زلنسکی به او درباره لزوم پایان دادن فوری به اختلافات اطلاع داده‌اند."

هیئت بلندپایه اتحادیه آفریقا شامل روسای جمهور سنگال و زامبیا و نخست وزیر مصر روز جمعه به عنوان بخشی از ماموریت میانجیگری برای پایان دادن به درگیری بین اوکراین و روسیه وارد کی‌یف شد. این هیئت قرار است امروز شنبه با ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ دیدار کند.

زلنسکی با نادیده گرفتن طرح صلح اتحادیه آفریقا تاکید کرد که نمی‌توان با روسیه مذاکره کرد.

وی گفت: «من به صراحت و بارها در جریان نشست امروز خود گفته‌ام که اجازه هرگونه مذاکره با روسیه در حالی که اشغالگران هنوز در سرزمین ما هستند به معنای توقف درگیری، درد و رنج است.»

به گفته زلنسکی، روسیه سال‌ها جهان را با روند مینسک «فریب داد» و تلاش می‌کند دوباره این کار را انجام دهد.

او استدلال کرد که برای برقراری صلح، "نیروهای روسیه باید کل قلمرو مستقل ما را ترک کنند."

پیشنهاد فرانسه و آلمان که اوکراین در سال ۲۰۱۵ با آن موافقت کرده بود، قرار بود صلح را در دونباس به ارمغان بیاورد، اما آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان سال گذشته اعتراف کرد که قصد واقعی آن خرید زمان برای ناتو برای تسلیح اوکراین بوده است. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، گزارش مرکل را تایید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با ناامیدی واکنش نشان داد و گفت که سال ها معتقد بود برلین و پاریس صادق بوده‌اند.

زلنسکی

زلنسکی همچنین به خبرنگاران گفت که اوکراین کمک زیادی به کشورهای آفریقایی در زمینه امنیت غذایی و ایجاد "مرکز غلات" در این قاره "با شرکای خود" می‌کند و روسیه را به استفاده از گرسنگی و بی‌ثباتی اجتماعی به عنوان ابزار فشار سیاسی متهم کرد.

زلنسکی قبلاً پیشنهاد واتیکان برای میانجیگری برای آتش‌بس را رد کرده بود و در اوایل ماه جاری به فرستاده پاپ، کاردینال ماتئو زوپی گفت که او فقط شرایط «فرمول صلح» اوکراینی خود را می‌پذیرد. فهرست ۱۰ درخواستی شامل خروج روسیه از تمام مناطقی است که کی‌یف ادعا می‌کند متعلق به خود است، پرداخت غرامت، محاکمه جنایات جنگی و عضویت اوکراین در ناتو.

مسکو آن را توهین آمیز خوانده و رد کرده است.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم گفت روسیه و اوکراین باید تنش‌ها را کاهش دهند و بر دستیابی به صلح پایدار از طریق مذاکره تمرکز کنند.

رامافوسا همچنین گفت: «امروز که اینجا ایستاده‌ایم، صدای حملات موشکی را شنیدیم و این نوع حمله و جنگ برای صلح خوب نیست.»

او در کی‌یف، گفت: ما می‌گوییم که باید تنش زدایی شود [تا] هر دو کشور در مسیر صلح پیش بروند.

رامافوسا افزود: «حتی زمانی که درگیری شدیدتر می‌شود، در آن زمان باید صلح برقرار شود».

وی بر اهمیت منشور سازمان ملل تاکید کرد و گفت: همه کشورها "باید احساس امنیت" داشته باشند و به حاکمیت آنها احترام گذاشته شود.

رامافوسا افزود: واضح است که روسیه دوباره در تلاش است تا از تاکتیک قدیمی خود در تقلب استفاده کند، اما روسیه دیگر در فریب دادن جهان موفق نخواهد شد و ما به آن فرصتی دوباره نخواهیم داد.

در این راستا دبیرکل ناتو از میانجیگری آفریقایی استقبال کرد و در عین حال تاکید کرد که تنها راه حل عادلانه راه حلی است که روسیه را متجاوز در این جنگ بداند.