واکنش آمریکا به طرح جدید رژیم صهیونیستی برای شهرک سازی

به دنبال تصمیم تازه رژیم صهیونیستی برای ساخت 4500 واحد مسکونی جدید و توسعه شهرک سازی های غیرقانونی اشغالگران در مناطق فلسطینی، آمریکا قصد دارد «مجمع نقب» را به تاخیر بیندازد.

براساس گزارش الجزیره به نقل یدیعوت آحارونوت، واشنگتن به اسرائیل اطلاع داده است که مجمع نقب به دلیل تصویب طرح ‌ساخت 4500 واحد شهرک سازی به تعویق خواهد افتاد.

وزارت خارجه آمریکا خطاب به تل آویو همچنین گفته، واشنگتن با اقدامات یکجانبه‌ای که راه حل دو دولتی و دستیابی به صلح را مختل می‌کند مخالف است و  از این اقدام نگران است.

مجمع نقب توسط «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و به منظور تعمیق و گسترش همکاری‌های این رژیم با کشورهای عربی تحت توافقنامه آبراهام تأسیس شد. 

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، کابینه این رژیم روز یکشنبه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، روند صدور مجوز ساخت در شهرکهای صهیونیستی واقع در کرانه باختری کوتاهتر می‌شود.

این تصمیم بر خلاف وعده‌هایی است که مسئولان صهیونیست در نشستهایی که در اردن و مصر با تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد، به رام الله دادند. صهیونیستها گفته بودند که دیگر شهرکسازی را گسترش نخواهند داد.

مقامات اسرائیلی پیش از این گفته بودند که آمریکا را در جریان این تصمیم قرار داده‌اند و تا پایان سال جاری میلادی، ساخت هزاران واحد صهیونیستی دیگر تصویب خواهد شد.

واکنش آمریکا به طرح جدید رژیم صهیونیستی برای شهرک سازی

آمریکا ساخت واحد مسکونی جدید در اراضی فلسطینی را مغایر با راهکار دو دولتی می‌داند و در ظاهر با ساخت و توسعه شهرک سازیها مخالف است.

تصمیم تازه تل آویو بلافاصله با اعتراض گروههای فلسطینی و کشورهای منطقه همراه شد. «سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن ضمن محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری، آن را نقض قانون بین‌المللی دانست.