تشدید شکاف بین صهیونیستها

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی از تصویب ایجاد مدارس جدید حریدی در مناطق سکولارنشین قدس اشغالی باوجود شکایت سکولارهای این مناطق به دادگاه خبر داد موضوعی که به تشدید اختلاف بین احزاب مستقر در قدس اشغالی دامن زده است.

این روزنامه چاپ تل‌آویو، سکولارهای مقیم قدس اشغالی را نگران این موضوع دانست که ارتدکس های تندرو با ایجاد مدارس حریدی دنبال محکم کردن جای پای خود در این منطقه باشند.

«جروزالم پست» نوشت: باوجود اعتراض سکولارها، هفته گذشته، مدیریت شهری در قدس اشغالی، نشست کمیته «تخصیص» را چهار ماه مانده به انتخابات شهرداری ها در این شهر برگزار کرد.

این رسانه صهیونیست افزود: دو نفر از اعضای ائتلاف حاکم بر شهرداری قدس و از طرفداران «موشه لئون» شهردار فعلی به نام های «لورا وارتون» و «یوسی هاویلیو» معتقدند که برگزاری نشست کمیته «تخصیص» در آستانه انتخابات شهرداری ها اقدامی نابجا بوده است.

«جروزالم پست» به شکایت ارائه شده به دادگاه قدس اشغالی درباره برگزاری کمیته «تخصیص» در ایام نزدیک به انتخابات اشاره کرد و افزود: باوجود حکم دادگاه درباره غیراخلاقی بودن این اقدام، نشست این کمیته برگزار و مصوبات آن مورد تایید دادگاه قرار گرفت.

این رسانه صهیونیست درباره مصوبات کمیته تخصیص نیز نوشت: حذف یک پارک برای ساخت یک کنیسه در محله «کریات هایوول» و بستن یک مدرسه سکولار و باز کردن یک مدرسه تربیت خاخام برای دختران حریدی در این محله از جمله مصوبات است؛ اتفاقی که منجر به حضور بیش از هزار دختر حریدی از مناطق مختلف قدس در این محله خواهد شد.

تشدید شکاف بین صهیونیستها

به نوشته «جروزالم پست»، ساکنان سکولار محله «کریات هایوول» معتقدند که حذف پارک ها و مدارس سکولار و جایگزین کردن آنها با کنیسه ها و مدارس خاخامی تحولی است که همه مناطق قدس اشغالی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

این روزنامه چاپ تل آویو نوشت: در صورت پیروزی حریدی ها در انتخابات آتی شهرداری‌ها، «لئون» شهردار کنونی چاره ای جز تبعیت از حریدی‌ها نخواهد داشت و مجبور است به جای اینکه شهردار همه باشد شهردار «ائتلاف ارتدکس های تندرو» باشد.

«جروزالم پست» به نقل از یکی از مقامات شورای شهر کنونی نوشت: باز شدن مدارس حریدی در مناطق سکولارنشین به معنای کاشتن تخم درگیری های جدید (بین حریدی‌ها و سکولارها) در قدس اشغالی است.