واکنش اردوغان به اعتراضات فرانسه

رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای به اعتراضات مردم فرانسه واکنش نشان داد و گفت: در کشورهایی که به خاطر گذشته استعماری خود شناخته می شوند، نژادپرستی فرهنگی نهادینه شده است.

براساس گزارش هابرترک، رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ریشه رویدادهایی که در فرانسه آغاز شد، معماری اجتماعی (این کشور) است. اکثر مهاجرانی که محکوم به زندگی در گتوها ( ghetto به محل زندگی مهوجران و محله‌های فقیر گفته می‌شود) هستند و به طور سیستماتیک مورد ظلم و ستم قرار می گیرند، مسلمان هستند.

او به مقامات فرانسوی هشدار داد که توجه داشته باشند: «خیابان ها نمی توانند وسیله عدالت خواهی باشند. اما واضح است که مسئولان نیز باید از انفجار اجتماعی درس بگیرند.»

اعتراضات مدنی فرانسه، از سه شنبه هفته گذشته زمانیکه پلیس به یک نوجوان ۱۷ ساله شلیک کرد و موجب کشته شدن اون شد، آغاز شده است. 

واکنش اردوغان به اعتراضات فرانسه

معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودروهای دولتی را در حومه فرانسه به آتش کشیدند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهرها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، مرگ این پسر نوجوان را «غیرقابل توضیح و غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.

اگرچه از میزان شورش‌ها در فرانسه کمی کاسته شده، اما وزارت کشور بار دیگر ۴۵۰۰۰ پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه مستقر کرده است. شب گذشته وزارت کشور فرانسه تایید کرد تاکنون ۳۲۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده است.