مهمات خوشه‌ای دردی از اوکراین دوا نمی‌کند

 اسکات ریتر، بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل و افسر اطلاعاتی بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا گفت: تصمیم دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای «ام ۸۶۴» صرفاً تداوم بی‌رحمانه سیاستی است که هدفش به درازا کشاندن این جنگ است؛ جنگی که کی‌یف نمی‌تواند در آن پیروز شود.

او در ادامه با بیان اینکه این کار باعث مرگ روزانه صدها تن از نیروهای اوکراینی خواهد شد، گفت: ارسال این مهمات نمی‌تواند روند کنونی جنگ روسیه و اوکراین را تغییر دهد؛ روندی که با توجه به وضعیت کنونی، به پیروزی قاطع برای روسیه منجر خواهد شد و دولت بایدن از اعتراف به این مسئله بیزار است.

کاخ سفید روز جمعه رسما اعلام کرد که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه این اقدام آمریکا را نشانی از استیصال، ناتوانی و شکست «ضدحمله اوکراین» دانست.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که تصمیم واشنگتن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف با هدف طولانی شدن جنگ اوکراین است.

مهمات عمل نکرده این بمب‌ها ده‌ها سال پس از پایان درگیری در میدان نبرد باقی می‌مانند. این امر بیش از ۱۱۰ کشور از جمله بسیاری از اعضای ناتو را بر آن داشت تا استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در سال ۲۰۰۸ تحت قراردادی با سازمان ملل ممنوع اعلام کنند. اسپانیا هم در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد که این تصمیم، مستقیماً توسط واشنگتن گرفته شده و مورد تایید ناتو نیست.

مهمات خوشه‌ای دردی از اوکراین دوا نمی‌کند

ایالات متحده به این کنوانسیون نپیوست، اما در ۲۰۰۹ صادرات آن دسته از بمب‌های خوشه‌ای را که نرخ مهمات عمل نکرده آن‌ها بیش از یک درصد است، ممنوع کرد؛ ممنوعیتی که بخش اعظم بمب‌های خوشه‌ای موجود در انبارهای تسلیحاتی آمریکا را شامل می‌شود.

مسکو پیش از این واشنگتن را از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین بر حذر داشته است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه مارس گفت که اقداماتی از این دست بر امنیت کشورهای ناتو و همچنین روند عادی‌سازی روابط میان ایالات متحده و روسیه تاثیر خواهد گذاشت.