حمله جانسون به ناتو

  بوریس جانسون ، نخست وزیر اسبق انگلیس در ستون هفتگی خود در نشریه دیلی میل با حمایت از ولودیمیر زلنسکی  نوشت، جای "هیچ تعجبی" نبود که رئیس جمهور اوکراین به سختی توانست نارضایتی‌اش را از اعلامیه مشترک سران ناتو در روز سه شنبه گذشته که بدون هیچ نقشه راهی برای عضویت کشورش در ناتو بود، پنهان کند.

رهبران ۳۱ کشور عضو ناتو نخواستند در این اعلامیه شرایط واضحی برای عضویت اوکراین در این ائتلاف مطرح کنند. از طرفی آلمان و آمریکا نیز اظهار نگرانی کردند نشان دادن یک تعهد بیش از حد قاطع به این عضویت می‌تواند به تشدید هر چه بیشتر تنش از سوی روسیه منجر شود.

ولودیمیر زلنسکی در توئیتی بعد از اجلاس سران ناتو در شهر ویلنیوس نوشت، این که در این اجلاس هیچ چارچوب زمانی برای دعوت کردن از کشورش برای پیوستن به ناتو یا اعطای این عضویت به آن ارائه نشد اتفاقی "بی سابقه و پوچ" بود.

جانسون از این موضع زلنسکی حمایت و با او اظهار همدردی کرد.

رهبران کشورهای غربی اذعان کرده‌اند که احتمال پیوستن اوکراین به ناتو در جریان جنگ در این کشور به این دلیل که همه اعضای ائتلاف را بر طبق بند پنج اساسنامه ملزم به سلاح به دست گرفتن علیه روسیه می‌کند، وجود ندارد. با این حال جانسون اظهار نگرانی کرد برخی کشورها در چارچوب یک "راه حل حاصل از مذاکره با روسیه" ممکن است چنین اتفاقی را مردود کنند.

جانسون مدعی شد: این جنون است. در تمام طول این جنگ غرب مایل به تکرار دوباره و دوباره این اشتباه که پوتین را بیش از حد دست بالا و اوکراین را بیش از حد دست پایین بگیرد، بوده است.

او با انتقاد از ناتو بیان کرد: "‌هیچ کشوری به اندازه اوکراین نیازمند عضویت در ناتو نیست. تمام کاری که این ائتلاف لازم داشت انجام دهد این بود که یک چارچوب زمانی را تعیین کند نه این که فورا با عضویت موافقت کند. این کار تا زمانی که جنگ در جریان است معنی ندارد اما یک اقدام معنادار برای عضویت اوکراین به مجرد کسب پیروزی در این جنگ است."

حمله جانسون به ناتو

نخست وزیر اسبق انگلیس بیان کرد: "کل چیزی که ما نیاز داشتیم دادن این قول بود که پیوستن اوکراین به ناتو می‌تواند به مجرد  به پایان رسیدن جنگ شروع شود آن هم بر مبنای این درک که این اتفاق احتمالا سال آینده میلادی رخ خواهد داد."

وی افزود: "این می‌توانست پیام درستی برای اوکراینی‌های شجاعی که اکنون برای زندگی خود می‌جنگند باشد؛ همچون شناگرانی در حال نبرد با جریان دریا که به ناگهان ساحلی امن را می‌بینند."

جانسون در زمان حضورش در نخست وزیری انگلیس ارتباطی نزدیک با زلنسکی داشت و از زمانی که از نخست وزیری استعفا کرد به اوکراین سفر داشته است. او مدعی شد، تضمین‌هایی که در بیانیه اخیر اجلاس ناتو به اوکراین داده شد چندان فرقی با محتوای تصویب شده در اجلاس سال ۲۰۰۸ بخارست برای اوکراین نداشت.

سران ائتلاف ناتو در نشستی در سال ۲۰۰۸ در شهر بخارست برای نخستین بار اعلام کردند که اوکراین واجد شرایط پیوستن به ائتلاف است اما از آن زمان تاکنون اقدام بیشتری برای پیشبرد این عضویت اتخاذ نکرده‌اند.