تلاش آمریکا برای کشاندن پای ژاپن به تنش‌ نظامی با چین

وال استریت ژورنال در گزارش امروز شنبه خود تحت عنوان «آیا متحدان در کنار ایالات متحده برای تایوان می‌جنگند؟ ژاپن محتاط است» به نقل از مقامات آورده است که واشنگتن و توکیو قصد دارند از تایوان در برابر حمله احتمالی چین دفاع کنند.

براساس این گزارش، مذاکرات واشنگتن-توکیو شامل مسیرهای تدارکاتی، سایت‌های پرتاب موشک و طرح‌های تخلیه پناهجویان است. مقامات به وال استریت ژورنال گفتند که ژاپن آماده حمایت از ارتش ایالات متحده با سوخت و سایر تجهیزات است.

همچنین این نشریه به نقل از افراد آشنا با این گفت‌وگوها گزارش داد که در صورت وقوع جنگ با پکن بر سر تایوان، توکیو از ملزم کردن ارتش خود به مشارکت نظامی با واشنگتن خودداری می‌کند. افرادی که با این بحث‌ها آشنا هستند، می‌گویند که واشنگتن توکیو را وادار کرده تا نقش‌هایی را برای ارتش ژاپن در نظر بگیرد، مانند شکار زیردریایی‌های چینی در اطراف تایوان.

تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان همچنان وجود دارد و پکن از همکاری نظامی ایالات متحده با این جزیره خودگردان ناراضی است و واشنگتن را به تنش‌آفرینی متهم می‌کند. آمریکا به ارائه نوعی از حمایت از تایوان در صورتی که این جزیره به سمت جنگ با چین کشیده شود، تعهد داده است و در این راه تلاش دارد تا متحدانش را هم با خود همراه کند.

تلاش آمریکا برای کشاندن پای ژاپن به تنش‌ نظامی با چین

در همین راستا ایالات متحده به دنبال شفافیت بیشتر از جانب ژاپن است و دو طرف تلاش می‌کنند یک برنامه عملیاتی ترکیبی برای درگیری تایوان ایجاد کنند. ژاپن تنها ۷۰ مایل از جزیره خودگردان تایوان فاصله دارد و میزبان حدود ۵۴۰۰۰ سرباز آمریکایی است که در جزیره جنوبی اوکیناوا متمرکز شده‌اند.

قانون اساسی ژاپن که پس از جنگ جهانی دوم توسط ایالات متحده نوشته شده است، استفاده از زور برای حل و فصل اختلافات را کنار گذاشته است. اما براساس قانونی که در سال ۲۰۱۵ در زمان نخست‌وزیری شینزو آبه تصویب شد، اگر متحد نزدیکش در نزدیکی آن مورد حمله قرار گیرد و بقای خودش در خطر باشد، ژاپن می‌تواند پاسخ نظامی دهد.