مذاکرات بر سر سرنوشت گروه واگنر در مسکو

 پس از شورش گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین در ۲۳ تا ۲۴ ژوئن (۲ تا ۳ تیر)، دستگاه امنیتی روسیه وارد یک دوره سردرگمی و مذاکرات شد اما در روزهای اخیر، ترتیبات موقت برای آینده این گروه شروع به شکل‌گیری کرده است.

در ۱۲ جولای (۲۱ تیر)، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه واگنر ۲ هزار قطعه تجهیزات نظامی از جمله تانک را تحویل داده است و از ۱۵ جولای (۲۴ تیر) حداقل گروه کوچکی از جنگجویان واگنر به اردوگاهی در بلاروس رسیدند.

همزمان با این اتفاقات، برخی از گروه‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با واگنر فعالیت خود را با تمرکز بر برجسته کردن فعالیت‌های این گروه در آفریقا از سر گرفته‌اند.

همچنین بنا بر گزارش‌ها ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس‌از شورش گروه واگنر اعلام کرد قصد دارد «آندری تروشوف» سرهنگ بازنشسته و یکی از مؤسسان این گروه با نام مستعار «سدوی» که به‌معنی «مو خاکستری» است را به‌سمت فرمانده جدید واگنر منصوب کند.

مذاکرات بر سر سرنوشت گروه واگنر در مسکو

سازمان جاسوسی انگلیس با توجه به سیر تحولات مرتبط با گروه واگنر نتیجه گرفته است که «بر اساس اعلامیه‌های اخیر مقامات مسکو، روسیه احتمالاً آماده پذیرش آرزوهای واگنر برای حفظ حضور گسترده خود در قاره آفریقا است».

پیشتر سازمان جاسوسی انگلیس مدعی شده بود که ژنرال ایوان پوپوف به دلیل انتقاد از مافوقش و نیز از فرماندهی جنگ در اوکراین از سمتش به عنوان فرمانده یگان ۵۸ ارتش برکنار شد و این موضوع را نشان‌دهنده نارضایتی جدی بسیاری از افسران روسی نسبت به فرماندهی ارشد نظامی این کشور دانسته بود.