سفر هرتزوگ به آمریکا آبی بر آتش اختلافات می‌شود؟

 روزنامه لبنانی الاخبار سفر رئیس رژیم صهیونیستی به آمریکا را «سفری راهبردی» دانست که طی آن واشنگتن خواستار روشن شدن موارد اختلاف با دولت بنیامین نتانیاهو ست.  

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار نوشت: اسحاق هرتزوگ برای دیدار با جو بایدن و برخی مسئولان آمریکایی، در سایه بحرانی بی سابقه بین واشنگتن و تل آویو، وارد آمریکا می‌شود.   این بحران ابهامات بسیاری را درباره وارد آمدن آسیب‌هایی ایجاد می‌کند که از نگاه برخی راهبردی بوده و فراتر از اختلافت شخصی رأس هرم سیاسی واشنگتن و تل آویو است. معمولا سفر رئیس اسرائیل به آمریکا معنی یا شواهد و قرائن خاصی ندارد و تنها دیداری تشریفاتی است، اما این بار این سفر به سفری راهبردی تبدیل شده است که آمریکا در آن خواستار روشن شدن موارد اختلاف با دولت بنیامین نتانیاهوست.  

در ادامه این گزارش آمده است: در پشت صحنه ماجرا اختلاف دولت آمریکا و شخص جو بایدن با بنیامین نتانیاهو و اعضای دولت وی به چشم می‌خورد، دولتی که واشنگتن آن را تندروترین دولت تاریخ اسرائیل نامیده است. شاید یکی از مهمترین مظاهر این اختلاف تاخیر بایدن در دعوت از نتانیاهو برای رفتن به کاخ سفید باشد. (طبق ادعای دفتر نخست وزیر رژیم اشغالگر، در یک گفتگوی تلفنی، بایدن از نتانیاهو برای شرکت در نشستی در آمریکا دعوت کرده است)؛ و این دعوت چندین ماه پس از نخست وزیری نتانیاهو و برخلاف رویه‌ای که درباره نخست وزیران پیشین از جمله نتانیاهو وجود داشت، صورت گرفت.

به نظر می‌رسد بحران شخصی بایدن و نتانیاهو برای رویگردانی و فاصله گیری سیاسی کافی باشد. پیش از این نیز بحران‌های مشابهی رخ داده بود، اما کار به فاصله گیری علنی امروزی نکشیده بود. حتی موضع گیری نتانیاهو درباره بایدن در کارزار انتخاباتی اخیر که مشابه موضع گیری دونالد ترامپ رقیب وی بود هم نمی‌تواند تداوم، تشدید و علنی شدن آن را توجیه و تفسیر کند.  

شاید برخی بگویند موضع گیری دولت آمریکا به عنوان یک موضع گیری دمکراتیک، با مخالفت آن با سیاست‌های دولت فاشیست نتانیاهو علیه فلسطینی‌ها و نیز یهودیان ساکن اسرائیل همخوانی دارد، اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی پیش از این هم سیاست‌های این چنینی را در پیش گرفته است بی آنکه روابط با واشنگتن به اینجا برسد. این را هم بگوییم که مسئله حقوق فلسطین هرگز موضوعی نبوده است که اختلافات را به حد و اندازه اختلافات کنونی برساند.  

 به نظر نمی‌رسد مسئله طرح اصلاحات قضائی باشد که موجب نگرانی آمریکا درباره تغییر نظام صهیونیست‌ها از نظام دمکراتیک ادعایی به نظام دیکتاتوری شده است. شاید ادعا‌های این چنینی بین مخالفان صهیونیست‌ها جایگاهی داشته باشد و آن را به عنوان ابزاری کارآمد علیه نتانیاهو و شرکای وی بکار گیرند، اما این امر هرگز موضع آمریکا درباره کابینه صهیونیست‌ها را تغییر نخواهد داد. لازم به ذکر است اصلاحات قضائی که گفته می‌شود نظام تل‌آویو را تغییر می‌دهد در واقع این رژیم را به نظام‌های دیگری تبدیل می‌کند که دیکتاتوری نیستند و آمریکا هیچ مشکلی با این مسئله ندارد.  

سفر هرتزوگ به آمریکا آبی بر آتش اختلافات می‌شود؟

برخی می‌گویند سفر هرتزوگ به واشنگتن، پاسخ آمریکا به شانه خالی کردن نتانیاهو از قول‌هایی است که به آمریکایی‌ها داده و گفته بود اصلاحات قضائی را اجرا نخواهد کرد؛ اما با نگاهی دقیقتر در می‌یابیم قانون لغو (اختیار) معقولیت، بندی بود که موافقان و مخالفان درباره آن به توافق رسیده بودند. در هر صورت نسخه پیشین اصلاحات همچنان اجرایی نشده است، از همین رو نمی‌توان تصویب قانون لغو معقولیت را اجرای طرح اصلاحات قضائی دانست.  

موارد فوق ممکن است از جمله عواملی باشند که به ایجاد فاصله دو جانبه کمک کرده اند، اما علت کافی و معقولی برای آن چیزی باشد که روابط به آن رسیده است. روشن بگویم این مسئله در آمریکا جنبه داخلی پیدا کرده است و با تیرگی روابط "حزب دمکرات" و رؤسای اسرائیل، در پی اعمال سیاست‌های افراطی اخیر، و مشخصا یهودی‌های دمکرات موثر در موافقت با نامزدی بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری و دولت نتانیاهو مرتبط است. خلاصه بگویم پدیده مخالفت با سیاست‌های جناح راست اسرائیل در حزب دمکرات رو به افزایش است و به طور چشمگیری در موضع گیری بی سابقه دولت تاثیر دارد.  

از منظر کاخ سفید هدف از ایجاد تحرک به وسیله هرتزوگ تحقق دو موضوع است: نخست اعلام اینکه واشنگتن با سیاست‌های راستگرایان که به دولت اسرائیل آسیب می‌زند موافق نیست و دوم کمک به تل آویو برای آسیب نرساندن به رژیم و آینده آن است که این امر برای بایدن دستاورد‌های داخلی و خارجی را به همراه خواهد داشت.