ارتش اسرائیل در باتلاق سیاسی نتانیاهو

 تصمیم صدها تن از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه عناصر یگان‌های چتربازان و نیروی هوایی برای «نافرمانی نظامی» و توقف فعالیت‌های خود در ارتش در پی کودتای قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو ، نگرانی محافل سیاسی، امنیتی و نظامی اسرائیل را برانگیخته و هشدارهای زیادی درباره تاثیر این اقدام بی‌سابقه نظامیان این رژیم بر «بازدارندگی» آن مطرح شده است.

نافرمانی نظامی در ارتش اسرائیل و ترس از رویارویی با حزب‌الله

بسیاری از محافل عبری امتناع نیروهای ذخیره از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی را یک تهدید بزرگ برای امنیت داخلی این رژیم می‌دانند. نافرمانی نظامی نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل از چند ماه قبل و در پی اعلام طرح موسوم به «اصلاحات قضایی» کابینه راست‌افراطی این رژیم آغاز شده بود اما بعد از تصمیم نتانیاهو برای تصویب نهایی این طرح، هم‌زمان با تشدید موج اعتراضات شهرک‌نشینان در خیابان‌ها، نیروهای ذخیره ارتش نیز اعتراضات خود را گسترش داده و از ادامه فعالیت‌های خود امتناع می‌ورزند.

در واکنش به این وضعیت نابسامان ارتش رژیم اشغالگر، مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو درباره فرسایش بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب‌الله لبنان هشدار داده و اعلام کرد که عدم آمادگی ارتش برای مقابله با حزب‌الله منجر به ایجاد یک وضعیت استراتژیک خطرناک برای اسرائیل می‌شود.

نافرمانی نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی و اعتراضات گسترده صهیونیست‌ها در خیابان‌های فلسطین اشغالی و به طور کلی بحران داخلی بزرگی که گریبان این رژیم را گرفته، هم زمان شده با تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین و این درحالی است که اسرائیلی‌ها هنوز راهی برای آرام کردن اوضاع، چه در داخل و چه در مرز لبنان پیدا نکرده‌اند. عدم واکنش عملی اشغالگران به استقرار چادرهای حزب‌الله در مزارع شبعا به دلیل همین ترس آنها از عدم آمادگی نظامی برای رویارویی با حزب‌الله است.

ارتش اسرائیل در باتلاق سیاسی نتانیاهو

عواقب فاجعه‌بار امتناع از خدمت برای صهیونیست‌ها

«آنطوان شلحت» پژوهشگر امور رژیم صهیونیستی در این زمینه در گفتگو با الجزیره اعلام کرد، نافرمانی نظامی افسران در یگان چتربازان و نیروی هوایی ارتش اسرائیل پیامدهای زیادی بر همه عملیات‌های نظامی به ویژه در مواقع ضروری خواهد داشت. این نافرمانی نظامی و امتناع نیروهای ذخیره از خدمت در ارتش یک اهرم فشار علیه کابینه نتانیاهو جهت خودداری از تصویب طرح اصلاحات قضایی است.

وی افزود، اما با این وجود هنوز تصمیمی برای تعویق طرح اصلاحات قضایی گرفته نشده و بسیاری معتقدند که این امر موجب ایجاد بحران داخلی در کابینه می‌شود؛ به ویژه در سایه بحران واقعی و بی‌سابقه‌ای که میان کابینه اسرائیل و دولت آمریکا به وجود آمده است.

 از طرف دیگر «آفرایم عنبار» رئیس نهاد موسوم به موسسه استراتژی و امنیت اسرائیل در قدس اشغالی اعلام کرد که نافرمانی و تمرد در صفوف چتربازان و نیروی هوایی، اسرائیل را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد و ثبات و امنیت آن را تهدید می‌کند. اصلاح این وضعیت تا حد زیادی بستگی به قدرت نظامی ارتش دارد و این واقعیتی است که همه اسرائیلی‌ها می‌دانند.

وی ادامه داد، با وجود آگاهی از این خطراتی که متوجه اسرائیل است می‌بینیم که گروهی از خلبانان و افسران یگان‌های ویژه و نیروهای ذخیره که می‌دانند حضور آنها در تشکیلات رزمی ارتش اسرائیل تا چه اندازه ضروری است، اعلام کرده‌اند که اصلاحات قضایی، اسرائیل را تبدیل به دیکتاتوری می‌کند و بنابراین آنها از مشارکت در برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های نظامی خودداری خواهند کرد.

این مسئول امنیتی صهیونیست تاکید کرد، نافرمانی و امتناع از خدمت در ارتش عواقبی دارد که به طور جدی به کابینه و ارتش اسرائیل آسیب وارد می‌کند؛ زیرا این اقدام سابقه خطرناکی است که می‌تواند راه را برای رفتارهای مشابه در آینده باز کند، به این صورت که هر زمان اسرائیلی‌ها از سیاست‌های کابینه منتخب راضی نبودند شروع به نافرمانی کنند.

ارتش اسرائیل در باتلاق سیاسی

رئیس موسسه مذکور در قدس اشغالی تصریح کرد، در سایه مناقشات مربوط به طرح اصلاحات قضایی، ارتش اسرائیل خود را در عمق باتلاق سیاسی می‌بیند؛ جایی که ربطی به آن ندارد و ارتش اصلا نباید آنجا باشد. این موضوع موجب ایجاد بحران اعتماد در کل موسسه نظامی اسرائیل می‌شود و نه فقط نیروهای ذخیره. پدیده امتناع از خدمت به ساختار حساس روابط ارتش و جامعه اسرائیل آسیب جدی وارد می‌کند و همچنین موجب بحران اعتماد شدید میان نهاد سیاسی و نظامی اسرائیل شده و بر روند تصمیم‌گیری مقامات سیاسی تاثیر منفی می‌گذارد. خطر این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که در شرایط کنونی و تشدید تنش‌ها در جبهه‌های مختلف به ویژه با حزب‌الله، مسائل امنیتی و نظامی اهمیت بالایی دارد.

«آرئیل هیمن» محقق مسائل امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز درباره پدیده نافرمانی نظامی در ارتش این رژیم اعلام کرد که واکنش فرماندهان ارتش به این پدیده، به خوبی میزان خطراتی که امتناع نیروهای ذخیره در یگان‌های نیروی هوایی از خدمت برای اسرائیل دارد را روشن می‌کند. این امر موجب کاهش آمادگی و قدرت نیروهای ذخیره و نهایتا فرسایش بازدارندگی اسرائیل می‌شود.

وی اظهار داشت، سیاستی که اکنون فرماندهان ارتش اسرائیل در برابر نافرمانی نظامی و امتناع نیروهای ذخیره از خدمت اتخاذ کرده‌اند، سیاست «مهار» و تلاش برای جلوگیری از گسترش پدیده نافرمانی نظامی است.

این کارشناس امور امنیتی رژیم اشغالگر تاکید کرد، اما اگر کابینه اسرائیل به تغییرات قضایی ادامه داده و طرح اصلاحات قضایی را تصویب کند، این سیاست فرماندهان ارتش کارساز نخواهد بود و این موضوع اسرائیل را در هرچیزی که مربوط به هویت و موجودیت آن است با چالش‌های زیادی روبه رو می‌کند.

روزنامه عبری هاآرتص اخیرا در مقاله‌ای با هشدار درباره پیامدهای کودتای قضایی نتانیاهو بر ارتش اسرائیل اعلام کرد، مسئولان ارتش اسرائیل معتقدند که اختلافات سیاسی به یگان‌های نیروی ذخیره نفوذ کرده و به روابط سربازان و فرماندهان آسیب جدی می‌زند. بنابراین حتی اگر تصویب طرح اصلاحات قضایی متوقف نیز بشود مدت زیادی طول می‌کشد تا خسارات وارده به ارتش جبران گردد. اخیرا ده‌ها افسر رابط در سامانه استراق سمع ارتش اعلام کردند که به دلیل کودتای قضایی کابینه از حضور داوطلبانه در نیروی ذخیره منصرف می شوند. همچنین انتظار می‌رود به زودی صدها تن از نیروهای یگان پزشکی ارتش نیز اقدام مشابهی انجام دهند.