حمایت ماکرون از سانسور رسانه‌های اجتماعی

 «امانوئل ماکرون »، رئیس جمهور فرانسه،‌ در اولین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان اعتراضات خشونت‌آمیز ماه گذشته میلادی علیه خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور از همکاری دولتش با رسانه‌های اجتماعی با هدف جلوگیری از ترویج نفرت و درخواست برای اغتشاش خبر داد.

ماکرون در این مصاحبه بیان کرد: «لازم است در همکاری با پلتفرمهای مختلف رسانه های اجتماعی تضمین کنیم، پیام‌های با مضمون تحریک خشونت خیلی سریع حذف شوند و نوعی نظم عمومی را در فضای اینترنت تضمین کنیم که به ما اجازه جلوگیری از یک چنین اغتشاشاتی را بدهد.»

رئیس جمهور فرانسه از سوی دیگر آنچه را که «محافظت بهتر از جوانان در برابر صفحات (رایانه و تلفن همراه)» خواند ضروری دانست.

ماکرون پیشتر در اوایل ماه ژوئیه در ضمن بحران ناشی از اعتراضات به قتل «نائل مرزوق»، نوجوان الجزایری‌الاصل 17 ساله به دست نیروهای پلیس در حومه پاریس گفته بود، دولتش می‌تواند در زمان‌های بحران رسانه‌های اجتماعی را مسدود کند.

این صحبت ماکرون با انتقادات جدی از سوی چند حزب سیاسی مختلف فرانسه مواجه شد.

رئیس جمهور فرانسه از طرفی گفت،‌کسانی که از طریق رسانه‌های اجتماعی برای اغتشاشات درخواست بدهند شناسایی خواهند شد.

اعتراضات پرخشونت بعد از قتل نائل مرزوق در 27 ژوئن (ششم تیر) به مدت بیش از یک هفته سراسر فرانسه را در بر گرفت.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد،‌ جوانان معترض در جریان این ناآرامی‌ها بیش از 12000 خودرو به همراه حدودا 500 ساختمان شهرداری، پاسگاه پلیس و دیگر ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیدند.

رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی روز دوشنبه خود تاکید کرد، کشورش باید به آنچه او «اقتدار در تمامی سطوح» خواند باز گردد.

حمایت ماکرون از سانسور رسانه‌های اجتماعی

ماکرون گفت، به آتش کشیدن اموال عمومی شامل مدارس، ساختمان‌های شهرداری، باشگاه‌های ورزشی و کتابخانه ها و همچنین خشونت و غارتگری درجریان ناآرامی‌های اخیر را محکوم می‌کند.

ماکرون که کشورش مدعی آزادی بوده و به بهانه‌ حمایت از آزادی از اغتشاشگران در کشورهای دیگر از جمله ایران حمایت کرده در این سخنرانی گفت: «نظم باید غالب باشد. بدون نظم آزادی وجود ندارد.»

او اظهار کرد: «کشور ما نیازمند بازگشت به اقتدار در تمامی سطوح است و این کار باید نخست از خانواده شروع شود»

ماکرون گفت: «درسی که من از این ناآرامی‌ها گرفتم این است: نظم، نظم و نظم.»

رئیس جمهور فرانسه در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود از سرمایه‌گذاری بیشتر برای ارائه گزینه‌هایی به جای اعتراض و تحریک ناآرامی به جوانان حمایت کرد.

او گفت: «ما باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی جوانانمان داشته باشیم تا به آنها یک چارچوب ارائه دهیم.»