شرط پاشینیان برای صلح با جمهوری آذربایجان

نیکول پاشینیان ، نخست‌وزیر ارمنستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن بیان این پیش‌بینی هشدار داد: با این حال بعید است که توافق صلح آینده شامل شروطی درباره قره‌باغ باشد که بتواند همه طرف‌ها را راضی نگه‌دارد.

او در ادامه تاکید کرد: ایروان در موقعیتی نیست که نسبت به سرنوشت قره‌باغ تصمیم بگیرد و این مناقشه باید از طریق گفت‌وگو مستقیم با جمهوری آذربایجان حل‌وفصل شود. من معتقدم که مذاکرات مستقیم میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌تواند به امضای قرارداد صلح تا پایان سال جاری میلادی منجر شود.

این اظهارات نیکول پاشینیان در میانه گفت‌وگوهای سه‌جانبه وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو بیان شد. تمامی طرف‌ها اذعان کرده‌اند که پیشرفت‌هایی جهت حل این درگیری دیرینه انجام شده اما اختلافات عمده همچنان باقی مانده‌اند.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه پیش از این دیدار سه‌جانبه گفت: پویایی روند مذاکرات بسیار بالاست. صادقانه باید بگویم که نتایج تقریبا در مقایسه با روند پویای مذاکرات، پایین‌تر است. اما اشتباه است اگر بگوییم که هیچ نتایج مثبتی حاصل نشده است.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان ارزیابی‌های مشابهی را نسبت به مذاکرات انجام داد و گفت: مذاکرات درباره تمامی مسائل موجود در دستور کار بسیار فشرده بوده است. اما با این حال هر دو طرف به چشم‌اندازهای ملموس و روشنی در برخی موضوعات دست پیدا کرده‌اند.

سرگئی لاوروف هم به نوبه خود نسبت به تداوم روند مذاکرات و ایجاد نتایج مثبت در آینده ابراز امیدواری کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند و اغلب یکدیگر را به گلوله‌باران مواضع خود متهم می‌کنند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است که در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، آن را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو گفت که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند. با این حال در ماه آوریل سال جاری، جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی مرزی را در ورودی گذرگاه لاچین ایجاد کرد که با اعتراض ایروان مواجه شد.

پاشینیان شرط صلح با جمهوری آذربایجان را اعلام کرد

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند. قره‌باغ که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، دارای جمعیت عمدتا ارمنی است و مکررا دو کشور بر سر آن درگیری‌هایی داشته‌اند.