برتری چشمگیر ترامپ بر رقبای جمهوری‌خواه

بر طبق نتایج یک نظرسنجی جدید منتشر شد، «دونالد ترامپ »، رئیس جمهور سابق آمریکا با کسب برتری 37 درصدی بر نزدیک‌ترین رقیبش، ران دسانتیس، همچنان پیشتاز بلامنازع رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه‌ برای تعیین نامزد ریاست جمهوری نهایی حزب برای انتخابات 2024 است.

در نظرسنجی که از سوی شرکت‌های «نیویورک تایمز/سی‌ینا کالج» برگزار شد، دونالد ترامپ 77 ساله، حمایت 54 درصدی رای‌دهندگان احتمالی رقابت مقدماتی جمهوریخواهان در سطح سراسری را به دست آورد و ران دسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و نزدیک ترین رقیب او تنها 17 درصد رای کسب کرد.

هیچ یک از دیگر چهره های دیگر رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه که نامشان در این نظرسنجی مطرح شد نتوانستند بیشتر از سه درصد رای به دست آورند. «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، «نیکی هیلی»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و تیم اسکات، سناتور جمهوریخواه آمریکایی هر کدام در این نظرسنجی سه درصد رای کسب کردند.

«ویوک راماسوامی»، سرمایه‌گذار و کارآفرین آمریکایی و «کریس کریستی»، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی نیز هر کدام در این نظرسنجی دو درصد رای کسب کردند. رای هیچ نامزد دیگری نیز به یک درصد نرسید و 13 درصد از پاسخگویان هم گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کردند.

طبق این نظرسنجی دونالد ترامپ در چند بخش موثر و کلیدی بر دسانتیس برتری دارد.

به عنوان مثال رئیس جمهور سابق آمریکا در بین گروه رای دهندگان 65 سال به بالا با نتیجه 60 درصد به 9 درصد بر دسانتیس برتر بود. ترامپ همچنین در بین گروه رای دهندگان بدون مدرک دانشگاهی نیز با نتیجه 62 درصد به 13 درصد برتری داشت.

برتری چشمگیر ترامپ بر رقبای جمهوری‌خواه

در دسته مستقل‌ها، ترامپ رای 45 درصدی داشت در حالی که دسانتیس 17 درصد رای به دست آورد. ترامپ همچنین در دسته رای دهندگانی که خودشان را «بسیار محافظه‌کار» معرفی کردند 65 درصد رای داشت در حالی که دسانتیس 15 درصد رای کسب کرد.

طبق این نظرسنجی، دونالد ترامپ در رویارویی فرضی با دسانتیس 62 درصد رای کسب کرد در حالی که دسانتیس 31 درصد رای به دست آورد.

بیش از نیمی از رای دهندگان احتمالی رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه (58 درصد) معتقد بودند که ترامپ به میزان «خیلی زیاد» یا «تا حدی» در بین نامزدهای جمهوریخواه دیگر برای شکست دادن «جو بایدن» تواناتر است در حالی که تنها 28 درصد همین نظر را درباره دسانتیس داشتند.

69 درصد از پاسخگویان این نظرسنجی ترامپ را به عنوان «رهبر قدرتمند» معرفی کردند در حالی که تنها 22 درصد گفتند این توصیف مناسبی برای دسانتیس است.