نیمی از جمهوریخواهان به ترامپ پشت می‌کنند

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، در تاریخ ۱۲ مرداد ماه با حضور در دادگاه فدرال واشنگتن، اتهامات وارده مبنی بر توطئه برای تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را رد و اعلام بیگناهی کرد. قرار است جلسه بعدی دادگاه برای رسیدگی به این پرونده ۲۸ ماه اوت (۶ شهریور) تشکیل شود.

در یک نظرسنجی دو روزه خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی ایپسوس که مهلت شرکت در آن پیش از حضور ترامپ در دادگاه به پایان رسید، از پاسخ دهندگان پرسیده شد که اگر ترامپ «از سوی هیئت منصفه محکوم و مجرم شناخته شود» آیا به ترامپ برای ریاست جمهوری سال آینده رأی خواهند داد؟ ۴۵ درصد از جمهوریخواهان پاسخ منفی دادند، بیش از ۳۵ درصد گفتند که به او رأی می‌دهند و بقیه گفتند که نمی‌دانند که چه تصمیمی می‌گیرند.

در پاسخ به این سوال که «اگر ترامپ در حال حاضر برای گذراندن دوران محکومیت خود، در زندان باشد» به او رأی می‌دهند؟، ۵۲ درصد از جمهوریخواهان گفتند که رای نمی‌دهند، با وجود اینکه ۲۸ درصد گفتند که رای می‌دهند.

ترامپ همچنین در دو پرونده کیفری دیگر متهم شده است: مورد اول در دادگاه نیویورک به دلیل پرداخت پولی پنهانی به یک بازیگر زن و مورد دوم در دادگاه فدرال که در آنجا به نگهداری اسناد امنیت ملی محرمانه و طبقه بندی شده، پس از ترک سمتش در ژانویه (دی/بهمن) ۲۰۲۱ متهم است.

ترامپ در تمام پرونده‌ها علیه خود، اعلام بی‌گناهی و دادستان‌ها را به انجام عملی که آن را «شکار جادوگر» می‌خواند، متهم می‌کند که هدف آن تحت تاثیر قراردادن کارزار انتخاباتی او است.

دونالد ترامپ چهارشنبه شب قبل از حضور در دادگاه در بیانیه‌ای، وزارت دادگستری آمریکا را به فساد متهم کرد و گفت این وزارتخانه تحت کنترل جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا قرار دارد.

حدود نیمی از جمهوریخواهان در صورت محکوم شدن ترامپ به او پشت می‌کنند

رئیس جمهور سابق و جنجالی آمریکا گفت: چرا آنها دو سال و نیم صبر کردند تا این اتهامات جعلی را در میانه مبارزات انتخاباتی برای سال ۲۰۲۴ مطرح کنند؟ چرا این اتهامات یک روز پس از انتشار رسوایی بزرگ جو بایدن در تالارهای کنگره اعلام شد؟ ترامپ سپس خود، در جواب سوالش گفت: پاسخ این است، دخالت در انتخابات!

نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که جمهوریخواهان به طور گسترده با ادعاهای ترامپ درباره آزار و اذیت سیاسی موافق هستند. ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان جمهوریخواه با بیانیه‌ای مبنی بر اینکه اتهامات علیه ترامپ «انگیزه سیاسی: داشته، موافق بودند. ۲۰ درصد مخالف بودند و بقیه ابراز بی اطلاعی کردند.

در حدود ۶۶ درصد یا دو سوم جمهوری‌خواهان اتهامی که در آخرین کیفرخواست ترامپ مبنی بر «تقلب در انتخابات» وجود دارد را «غیرقابل باور» توصیف کردند. ۲۹ درصد گفتند که قابل باور است و بقیه گفتند «مطمئن نیستند».

نظرسنجی خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی ایپسوس در سراسر ایالات متحده به صورت آنلاین انجام شد و یک هزار و ۵ فرد بزرگسال آمریکایی در آن شرکت کردند.