صف شلوغ «مهاجرت معکوس» صهیونیست‌ها

با فرسایش بحران در سرزمین‌های اشغالی ، مهاجرت معکوس سرعت بیشتری به خود گرفته‌ و کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از این واقعیت پرده برداشته‌است. این کانال با انتشار یک نظرسنجی از «افزایش سطح اضطراب و نگرانی موجودیتی» شهرک‌نشینان صهیونیست به دلیل تشدید بحران‌ها خبر داد و اعلام کرد که ۳۳ درصد از اسرائیلی‌ها به خارج شدن از فلسطین اشغالی می‌اندیشند.

هفته گذشته نیز اتحادیه پزشکان اسرائیل در نشست اضطراری با مدیر کل وزارت بهداشت این رژیم اعلام کردند که برآورد می‌شود دست کم ۵۰۰ پزشک سرزمین‌های اشغالی را به دلیل طرح تغییرات قضایی نتانیاهو ترک کنند. پزشکان و نظامیان ذخیره فعال و غیرفعال ارتش رژیم صهیونیستی از جمله مهم‌ترین گروه‌های بودند که به‌شدت اعتراض خود را به این طرح نتانیاهو ابراز داشتند.

لازم به ذکر است که به تازگی ۶۴ نماینده از ۱۲۰ عضو «کنست» به قانون «لغو برهان معقولیت» در چارچوب لایحه اصلاحات قضایی رأی موافق داده‌اند؛ قانونی که به رغم مخالفت‌ها، پیشتر کلیات آن تصویب شد و از آن زمان موج اعتراضی شدت و سرعت گرفت تا جایی که شمار تظاهرات‌کنندگان به صدها هزار نفر رسید.

کابینه نتانیاهو با تصویب قانون لغو برهان معقولیت در صدد آن بود که به عنوان سدی در برابر دیدگاه دیوان عالی رژیم صهیونیستی درباره مصوبات و انتصابات خود عمل کند و در نهایت نیز آن قانون را از تصویب پارلمان گذراند؛ قانونی که گفته می‌شود جلوی دیوان عالی رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» می‌داند، خواهد گرفت.

بنابر این تصویب این لایحه نخستین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی حق ندارد تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی و وزرای آن را به بهانه معقول نبودن لغو کند. ساکنان رژیم صهیونیستی به همین دلیل طی هفت ماه اخیر همواره با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف، مراتب اعتراض خود را نسبت به این تحولات نشان داده‌اند.

صف شلوغ «مهاجرت معکوس» صهیونیست‌ها

چرایی مهاجرت معکوس؛ از وقوع کودتا تا خطر جنگ داخلی

بسیاری نیز ناامید از شنیدن صدای اعتراض و محتمل دانستن کودتا یا جنگ داخلی، راه مهاجرت را در پیش گرفته‌اند و این مهاجرت معکوس برای رژیم صهیونیستی بسیار پرهزینه خواهد بود به گونه‌ای که این امر با بقای رژیم گره خورده‌است.

در دهه‌های نخست تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین اشغالی، در سایه وعده‌هایی که جنبش صهیونیسم تحت عنوان «سرزمین موعود» به یهودیان می‌داد و نیز با توجه به حمایت‌های آمریکا و کشورهای اروپایی از این رژیم، یهودیان از سراسر جهان تمایل زیادی برای مهاجرت به فلسطین داشتند؛ شرایطی که به شدت تغییر کرده و از سال‌ها پیش مهاجرت معکوس را رقم زده‌است.

موسسه «مناخیم بیگن» در قدس اشغالی، چندی پیش در گزارشی نوشت که بیش از ۷۰ درصد اسرائیلی‌ها برای گرفتن پاسپورت دوم اقدام کرده‌اند.

همچنین نظرسنجی که روز جمعه (۱۳ مرداد) منتشر شد، نشان می‌داد که یک سوم صهیونیست‌ها به فکر ترک فلسطین اشغالی هستند یکی از مهمترین دلیل ترک فلسطین، هراس آنان از وقوع جنگ داخلی بود که ۵۸ درصد از شهرک‌نشینان نسبت به وقوع آن نگران بودند.

قبل از اینکه خطر جنگ داخلی مطرح باشد، سناریوی کودتا در این رژیم جدی به نظر می‌رسد چرا که همزمان با انتقادات چهره‌های سیاسی از نتانیاهو، پای مقامات نظامی و امنیتی نیز به این مساله باز شده‌است.

چند روز پیش برخی منابع صهیونیستی خبر دادند که ۷۰۰ خلبان ذخیره از جمله ۲۰۰ افسر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در اعتراض به تغییرات قضایی نتانیاهو، تمرد از انجام خدمت وظیفه را آغاز کرده‌اند. همزمان نیز برخی از نظامیان از «یوآو گالانت» وزیر جنگ خواسته‌اند که از سمت خود استعفا دهد.

ضمن اینکه ۱۳۰۰ نفر از نظامیان ویژه وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات نخست وزیر این رژیم در گفت وگو با رسانه‌های خارجی تاکید کردند که از ابتدای اقدامات برای تغییرات قضایی که مخالفان از آن به نام «کودتای قضایی» یاد می‌کنند، همه چیز واضح و روشن بود، نتانیاهو دیکتاتوری است که از واقعیت به دور است، او آماده است که اسرائیل را به آتش بکشد تا خود را نجات دهد.

بنابراین ورود نظامیان به این مساله و هشدار جدی آنها به نتانیاهو باعث شده که بیش از پیش سناریوی کودتا محتمل به نظر برسد؛ سناریویی که در اظهارات افرادی چون «بنی گانتز» به چشم می‌خورد و وی که از رهبران ائتلاف مخالف در کنست به شمار می‌رود، تاکید کرده‌است چنانچه نتانیاهو به تصمیمات دادگاه‌ عالی احترام نگذارد، مشروعیت قدرت را از دست داده و سبب کودتا در این رژیم خواهد شد.

اما نگرانی جدی‌تری که صهیونیست‌ها را به مهاجرت معکوس ناگزیر ساخته به محتمل بودن وقوع جنگ داخلی ارتباط می‌یابد؛ موضوعی که برخی از مقامات کنونی و پیشین نسبت به آن هشدار می‌دهند. به عنوان نمونه «ایهود اولمرت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی چندی پیش با اشاره به شکاف ایجاد شده میان شهرک‌نشینان صهیونیست به دنبال تصویب طرح لغو اصل «برهان معقولیت» هشدار داده‌بود که «اسرائیل در مسیر یک جنگ داخلی است».

بحران اقتصادی و ناتوانی رژیم در تامین معیشت

همان طور که پیشتر اشاره شد، مسائلی از قبیل فروپاشی قانون و گسترش هرج و مرج، از هم پاشیدگی ارتش، استبداد، سرکوب و حمایت از فساد همواره به نارضایتی‌ها در این سرزمین دامن زده و بستر را برای مهاجرت معکوس هموار کرده‌است.

در این میان از دیگر عوامل اثرگذار بر مهاجرت صهیونیست‌ها، مساله اقتصادی و معیشت است. همان گونه که ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی روز جمعه تاکید کردند که نگران بحران اقتصادی‌اند؛ بحرانی که به دنبال تصویب اصلاحات قضایی ادعایی نتانیاهو تعمیق خواهد شد.

موضوعی که مقامات و رسانه‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر کمتر به آن می‌پردازند اوضاع رو به وخامت اقتصادی است.بنابراین اعتصابات همه جانبه کارگری، ۱۰ برابر شدن فرار سرمایه و مسائلی از این دست را نباید نادیده گرفت.

تمامی شاخص‌ها حاکی از آن هستند که اوضاع اقتصادی صهیونیست‌ها در طول سالیان گذشته همواره رو به وخامت بوده‌است. ازهمین رو، علاوه بر وجود یک بحران سیاسی مزمن در اراضی اشغالی، باید گفت که اقتصادِ شکننده صهیونیست‌ها نیز یکی از چالش برانگیزترین مسائل آنها محسوب می‌شود.

ضمن اینکه در سایه جنگ اوکراین و بی ثباتی سیاسی داخلی متأثر از تکرارهای انتخاباتی، شرایط اقتصادی برای صهیونیست‌ها بسیار بغرنج‌تر شده‌است. در نتیجه، باوجود مشکلات گسترده امنیتی، ترس دائمی صهیونیست‌ها از فلسطینیان و همچنین هراس از کودتا و جنگ داخلی، شهروندان سرزمین‌های اشغالی حکومت رژیم صهیونیستی را در تامین اقتصاد و رفاه خود نیز ناتوان‌تر می‌دانند و راه چاره را در مهاجرت می‌بینند

بنابراین با توجه به نقطه ضعف بزرگ رژیم صهیونیستی در عامل جمعیت، مهاجرت معکوس یکی از معضلات بزرگ این رژیم از ابتدای شکل‌گیری تاکنون بوده‌است تا جایی که محافل اسرائیلی این پدیده را در زمره عوامل فروپاشی اسرائیل از درون ارزیابی می‌کنند.