چمدان‌های پُر از پول مُهره آمریکا در لبنان

 روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در خصوص «ریاض سلامه» رئیس سابق بانک مرکزی لبنان که از وی با نام مرد شماره یک مالی آمریکا در این کشور نیز یاد می‌شود نوشت: سلامه یک فلش مموری حاوی اطلاعاتی از کارش به خارج از کشور ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، در ژوئن ۲۰۲۱ در حالی که لبنان از یک بحران اقتصادی ویرانگر رنج می‌برد، ریاض سلامه با هواپیمای اختصاصی خود در فرودگاه پاریس فرود آمد. مسئولان گمرک فرانسه تعداد زیادی از بسته‌های غیرمجاز پول را در چمدان‌های وی پیدا کردند.

سلامه که تابعیت فرانسوی نیز دارد در ابتدا مدعی شده بود که تنها ۱۵ هزار یورو با خود به همراه دارد اما بعد از تفتیش چمدان‌های وی مشخص شد سلامه بیش از ۸۴ هزار یورو و هفت هزار دلار با خود دارد. زمانیکه مسئولان گمرک فرانسه از وی درباره پول‌های مذکور سوال کردند سلامه به راحتی گفت که فراموش کرده این پول‌ها در چمدان‌هایش است!

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد در حالی که مردم لبنان با فروپاشی نظام بانکی این کشور در تهیه مایحتاج اولیه خود با مشکل رو به رو بوده‌اند، سلامه هزاران دلار و یورو در چمدان خود را فراموش کرده بود. این مسأله بیانگر شکاف عمیق میان نحوه زندگی وی و شهروندان لبنانی است.

بر اساس این گزارش، سلامه در حالی بعد از ۳۰ سال دفاتر بانک مرکزی لبنان را ترک می‌کند که به کشاندن این کشور به سمت نابودی و ورشکستی اقتصادی متهم است. وی محور تحقیقات قضائی در لبنان، آمریکا و هفت کشور اروپایی است که ۲ کشور تاکنون حکم جلب وی را صادر کرده‌اند. دفتر دادستانی آمریکا در منطقه جنوبی نیویورک نیز تحقیقاتی در خصوص پرونده سلامه آغاز کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: پیش بینی می‌شود که سلامه در لبنان باقی بماند تا در معرض بازداشت و بازجویی در خارج از کشور قرار نگیرد. بانک‌های لبنان نسبت به درز اطلاعات مربوط به انتقال پول‌های افراد ثروتمند از این کشور خلال بحران مالی لبنان نگران هستند.

رئیس بانک مرکزی لبنان در شرایطی از ریاست بانک مرکزی، بزرگترین نهاد مالی لبنان پس از ۳۰ سال تکیه بر اریکه قدرت، کناره گیری کرده است که بسیاری از جمله جنبش حزب الله لبنان وی را عامل فروپاشی اعتبار لیره، واحد پول این کشور به علت همسویی با واشنگتن و سو مدیریت وی می‌دانند.

وبگاه خبری «العربی الجدید» گزارش داده بود که دوره ریاست سلامه ۷۳ ساله بر بانک مرکزی لبنان به پایان رسیده و این در حالیست که وی مدعی است که برای حفظ ثبات لیره و اقتصاد فروپاشیده لبنان تلاش کرده است.

چمدان‌های پُر از پول مُهره آمریکا در لبنان

در همین ارتباط، بارها مقامات جنبش حزب الله لبنان از جمله «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان سخنانی را در خصوص نقش مخرب «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور در وضعیت اقتصادی لبنان، مطرح کرده بود.

ریاض سلامه به عنوان پایه اساسی نظام مالی لبنان شناخته می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ اقتصاد لبنان فرو پاشید و این مسأله منجر به فقیر شدن لبنانی‌ها و بلوکه شدن سپرده‌هایشان در بانک‌ها شد.

و در همین ارتباط، شیخ نعیم قاسم در این زمینه پیشتر انتقادهای شدیدی از تصمیمات اقتصادی ریاض سلامه کرده بود و به طور تلویحی وی را یکی از عوامل فروپاشی لیره و اقتصاد بیمار لبنان می‌دانست و در سخنانی اعلام کرد: کسی که مسئول اوضاع کنونی در کشور است، باید محاکمه شود. اموال سپرده گذاران باید به آنها بازگردانده شود.

نگاهی به سوابق ریاض سلامه و ارتباطات خارجی و داخلی او نشان می‌دهد که وی مراودات فراوانی با ایالات متحده آمریکا دارد به گونه‌ای که از او به عنوان مَرد شماره یک واشنگتن در لبنان یاد می‌شود؛ مَردی که مأموریت خالی کردن بانک‌های لبنانی را از سوی واشنگتن برعهده گرفته است.