اسرار نظامی بزرگ‌ترین دانشگاه نظامی لهستان به سرقت رفت

 در حمله هکری به دانشگاه مطالعات جنگ لهستان که از اعضای ناتو محسوب می‌شود، ظاهراً آن‌طور که مقام‌های امنیتی این کشور گفته‌اند، یکسری اطلاعات دفاعی حساس به سرقت رفته است.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، گروه هکری « CyberTriad» که ظاهراً ارتباطاتی با روسیه و احتمالاً چین دارد، به شبکه رایانه‌ای بزرگترین‌ آکادمی نظامی لهستان نفوذ کرده و به اطلاعات حساسی در خصوص امور دفاعی این عضو ناتو دسترسی پیدا کرده است.

طبق گزارش اخیر وبگاه لهستانی « Onet»، هک «گسترده» دانشگاه مطالعات جنگ ورشو در تاریخ ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیرماه) در آستانه نشست ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، هکرها نه تنها در دسترسی به اسرار دولتی موفق عمل کردند بلکه رایانه‌های این آکادمی نظامی را به گونه‌ای رمزگذاری کردند که کل سیستم از کار افتاد.

این رسانه لهستانی در این خصوص گزراش کرد: «تأثیرات این حمله هنوز برطرف نشده است و کارکنان این آکادمی به رایانه‌ها و ایمیل‌های کاری خود دسترسی ندارند و برخی از اطلاعات از دست رفته قابل بازگشت نیست».

این عملیات هکری جزئی از مجموعه‌ای حملات سایبری علیه شرکت‌ها و نهادهای لهستان و لیتوانی در روزهای منتهی به نشست ناتو در ویلنیوس محسوب می شود.

این وبگاه ادامه داد: «به نظر می‌رسد که این تنها یک دست گرمی برای یک ضربه قاطه و حمله به سامانه‌های فناوری اطلاعات دانشگاه مطالعات جنگ، بزرگ‌ترین دانشگاه نظامی لهستان که فرماندهان آتی لهستان در آن آموزش می‌بینند، بوده است».

گروه هکری CyberTriad  با انتشار یک پیام در شبکه «ایکس» (توییتر سابق)، به گزارش رسانه‌های لهستان واکنش نشان دادند. این گروه در پیام خود نوشت: «ممنون  Onet ، ما قدردان شما هستیم. از قبل برای شما یک سوپرایز آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید».

اسرار نظامی بزرگ‌ترین دانشگاه نظامی لهستان به سرقت رفت

این گروه هکری پیش‌تر مدعی شده بود که به نام ۲۶ افسر لهستانی که در دانشگاه مطالعات جنگ (ASzWoj) کار می‌کنند، دست یافته است.

گروه هکری CyberTriad ماه گذشته و زمانیکه مجموعه‌ای از اسکرین‌شات‌هایی از عملیات هکری مرتبط با ناتو را منتشر کرد، گفت: «ما مطالب بسیار جالبی از شبکه‌های دانشگاه مطالعات جنگ لهستان پیدا کردیم. عالی‌رتبه‌ترین دانشگاه نظامی لهستان، سربازان را برای مرگ در جنگ جهانی سوم آماده می‌کند».

بر اساس این گزارش، فایل های گرافیکی ضمیمه شده به پیام حاوی جزئیاتی از یک تمرین نظامی با نام رمز «یاسمین» (Jasmin)بود.

دانشگاه مطالعات جنگ لهستان پیش‌ از این نیز در آوریل ۲۰۲۰ مورد حمله هکری قرار گرفت و نامه ژنرال « ریشارد پارافیانوویچ» یکی از فرماندهان وقت این دانشگاه بر روی وب‌سایت دانشگاه منتشر شد که حاوی مطالبی در انتقاد از ناتو و آمریکا بود. در آن زمان دانشگاه گفت که نامه جعلی بوده است و وب‌سایت دانشگاه هک شده است.

سرهنگ «مارک ماتیسیاک» معاون سابق سرویس ضد جاسوسی ارتش لهستان گفته است که جدیدترین عملیات هکری علیه شبکه رایانه‌ای دانشگاه مطالعات جنگ با هدف ارسال یک پیام صورت گرفته است.

وی توضیح داد: «این حمله برای نمایش دادن توانمندی‌های دشمن و محک زدن دفاع ما بوده است. هدف محقق شد. بزرگ‌ترین دانشگاه نظامی لهستان برای چند ماه فلج شد. تأثیرات آن ماهها حس خواهد شد».